• Jakie są skuteczne modele cenowe dla różnych produktów?
  • Dlaczego modele hybrydowe coraz bardziej zyskują na popularności?
  • Jakie są główne zasady komunikacji ceny?
  • Dlaczego komunikacja ceny do handlowców jest tak samo ważna jak ta kierowana do klientów?
Komunikacja ceny i oferty

Nowoczesny szef sprzedaży powinien mieć na uwadze nie tylko liczbę i wartość sprzedanych produktów, lecz także być świadomym wpływu polityki cenowej na przychody, marże i zyski, znać metody ustalania cen, wiedzieć, czym jest elastyczność cenowa i jak prowadzić efektywną segmentację cenową klientów (więcej na ten temat w moim artykule Power Pricing w „Szefie Sprzedaży” nr 46). Wiedzieć to wszystko i umieć zastosować w praktyce to jedno, ale przekazanie odpowiedniego komunikatu w sposób wiarygodny dla klienta często bywa jeszcze trudniejsze. Sam sposób rozliczania się z klientem, czyli model cenowy, jest dla niego ważnym komunikatem.

Modele cenowe

Możemy wyróżnić kilka podstawowych modeli cenowych:

  • oparte na zużyciu;
  • oparte na stałej cenie;
  • oparte na cenie zmiennej;
  • oparte na zmianie sposobu rozliczania.

Model oparty na zużyciu to najstarszy i najbardziej rozpowszechniony model cenowy. Klient płaci za to, co zamówi i zużyje (np. zakup konkretnego produktu w sklepie, obsługa prawna firm wyceniana zgodnie z liczbą poświęconych godzin).

W modelach cenowych opartych na stałej cenie klient uiszcza stałą opłatę w postaci abonamentu, ryczałtu lub subskrypcji. Głównymi reprezentantami tego modelu są: prasa (prenumeraty gazet), telewizja kablowa, serwisy typu iTunes, Netflix, Storytel, pakiety medyczne, ryczałtowe porady prawne, usługi profesjonalne i kontrakty serwisowe.

Modele cenowe oparte na stałej cenie są odpowiednie dla biznesów o wysokim udziale kosztów stałych w kosztach całkowitych. Abonament ma pokryć wysokie koszty stałe, a dostarczenie każdej kolejnej jednostki produktu wiąże się z bardzo niskimi kosztami marginalnymi. Oczywiście warunkiem koniecznym jest znalezienie odpowiedniej liczby klientów abonamentowych.

Wariacją modelu cenowego opartego na stałej cenie jest model premium. Klient płaci abonament za podstawowy zakres usług lub użytkowania produktu, a w przypadku pojawienia się dodatkowych potrzeb dopłaca do abonamentu premium. Specjalną odmianą modelu premium jest model freemium (free plus premium). Polega on na tym, że podstawowy zakres usług czy funkcjonalności jest dostępny za darmo, ale wyjście poza najprostsze funkcje jest płatne. Typowymi przykładami tego rozwiązania są m.in. LinkedIn, Skype i wiele aplikacji na smartfony. Model dobrze się sprawdza, jeżeli koszty dostarczenia usługi są marginalne.

Modele oparte na cenach zmiennych mają kilka postaci:

  • formuły proste, gdzie ceny zmieniają się w zależności od wolumenu, sezonowości, kanału, godzin zakupu itp. Odpowiednie dla firm o przeważającym udziale kosztów zmiennych w strukturze kosztów;
  • formuły złożone oparte na kilku taryfach.

Pozostałe 61% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.