Mapowanie procesów sprzedaży a zysk

Agnieszka Grostal   Szef Sprzedaży 42/2019 Tylko on-line
  • Czym jest mapowanie procesów i jakie korzyści może przynieść firmie?
  • O czym należy pamiętać, opracowując i wdrażając mapowanie procesów sprzedaży?
  • Jakie są najczęstsze błędy popełniane podczas wdrażania mapy procesów w firmie?

Sukces w sprzedaży zwykle wymaga, aby wszyscy członkowie działów handlowych pamiętali, że grają do tej samej bramki. Tymczasem w niektórych firmach pojawia się problem, że każdy z pracowników wytycza sobie inne cele. Co więcej, zdarza się, że w kluczowych działaniach brakuje koncentracji na kliencie – nie uwzględnia się jego rzeczywistych potrzeb. Jak naprawić te błędy? Jak przewidzieć i zapewnić firmie zyski? Odpowiedzią może być mapowanie procesów sprzedaży, które pozwala nie tylko lepiej zorganizować i uskutecznić działania liderów działów handlowych, ale całych zespołów.

Mapa procesów to graficzne przedstawienie wzorcowej realizacji zadań w danym przedsiębiorstwie. Można ją zrobić samemu, dzięki dostępnym w Internecie prostym programom, bądź zlecić specjalistom jej profesjonalne wykonanie. Jakie korzyści może ona przynieść firmie?

Widoczne źródła popełnianych błędów

Proces sprzedaży zazwyczaj rozpoczyna klient, który składa zamówienie – na mapie oznaczamy go jako „start”. Jest on inicjatorem wszystkich dalszych wydarzeń – począwszy od sprawdzenia stanu zapasów, poprzez wystawienie faktury, aż do wysyłki towaru.

Jednak im bardziej skomplikowany jest proces składania i realizacji zamówienia, tym większe prawdopodobieństwo, że gdzieś zostanie popełniony błąd i klient finalnie nie dostanie swojej przesyłki. Wówczas, korzystając z mapy procesów, jesteśmy w stanie bardzo szybko prześledzić pracę wszystkich działów pracujących nad danym zamówieniem. Sprawdzamy więc, czy dział sprzedaży poprawnie przekazał informację do magazynu, a także czy skontaktował się z działem księgowości.

Pamiętajmy, że szybko wykryty błąd można błyskawicznie naprawić, dzięki czemu zminimalizujemy ryzyko utraty stałego klienta, dobrej reputacji i zysków.

Optymalizacja procesów i usprawnienie pracy działów

Analizując pracę wszystkich działów w swojej firmie na przejrzystej mapie, łatwo zauważyć, które procesy się duplikują. Nie dość, że są one kompletnie niepotrzebne, to w dodatku nawarstwiają biurokrację i generują zbędne koszty. Tak samo jest z procesami, które poprzez złe połączenia między działami trwają stanowczo zbyt długo.

Posłużmy się w dalszym ciągu przykładem realizacji zamówienia towaru przez klienta. Jeśli pomiędzy magazynem a działem księgowości nie ma żadnej komunikacji, wszelkie informacje (np. o braku danego towaru) muszą przechodzić przez dział sprzedaży, który nie może przez to przyjmować dalszych, przynoszących nam zyski zamówień. Procedura trwa dwa razy dłużej, przez co zagrożona jest terminowość, a co za tym idzie jakość naszych usług. W dodatku wzrasta liczba roboczogodzin poświęcanych na jedną czynność, przez co często wydaje nam się konieczne zatrudnianie dodatkowych pracowników, choć jest to zupełnie niepotrzebnym wydatkiem.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum