• Kim jest mentor?
  • Jakie są podstawowe umiejętności mentora?
  • Czym mentor różni się od coacha?
Mentoring w zarządzaniu

Mentor to człowiek mający określone doświadczenie zawodowe, to ekspert z  danej dziedziny, branży lub firmy, ale również opiekun, nauczyciel i przewodnik. Mentor to lider mający rozległą wiedzę, stanowiący wzór dla podopiecznego. Z  założenia ma bardzo wysokie kompetencje. Doradza podopiecznemu dzięki wcześniej wypracowanym metodom oraz skupia się na jego rozwoju zawodowym. Mentorem może być pracownik z  dużym doświadczeniem lub osoba o  wysokiej pozycji w  hierarchii organizacyjnej. Umiejętnie wspiera rozwój innych, ma czas na  spotkania i  rozmowy. Do podstawowych umiejętności mentora można zaliczyć między innymi:

  • planowanie pracy,
  • precyzyjne wypowiadanie się na określony temat,
  • aktywne słuchanie,
  • zadawanie odpowiednich pytań,
  • stosowanie konstruktywnej krytyki,
  • rozwijanie kompetencji i umiejętności u podopiecznych.

Mentor  to osoba dysponująca rozległą siecią kontaktów, mogąca się pochwalić znaczącymi osiągnięciami, cieszy się także autorytetem wynikającym z  kierowania w życiu określonymi wartościami. Rola mentora polega przede wszystkim na  pomaganiu osobie uczącej się rozwijać w  pełni swój potencjał, co przedstawiono w tabeli 1.


Mentor to osoba, która dzięki osobistemu zaangażowaniu i doświadczeniu jest w stanie służyć radą, wsparciem i pomocą podopiecznemu, w tych dziedzinach, w których jest potrzebny. To zaufany przewodnik, towarzysz, nauczyciel. Związek pomiędzy mentorem i jego uczniem jest związkiem dynamicznym, opiera się na zaufaniu, chęci spędzenia razem czasu, wzajemnym uczeniu się od siebie i dzieleniu doświadczeniem życiowym.

Obowiązki mentora przedstawiono na rysunku 2.


Mentor to również:

  • wyzwanie – pomaga podopiecznemu w uzyskaniu obiektywnego obrazu siebie, nie boi się mówić o sprawach „niewygodnych” i trudnych,
  • współtwórca rozwoju (kariery) – pomaga uczącemu się rozpoznawać i badać nowe sytuacje, nowe obiekty lub obszary, interesuje się rozwojem jego kariery zawodowej,
  • doradca – jest pozytywnie nastawionym słuchaczem, który pomaga podopiecznemu poszukiwać własnych rozwiązań problemów,
  • budujący samozaufanie – pomaga ludziom przyjmować odpowiedzialność za własny rozwój, uczy ich tego rozwoju.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Sprzedawaj jak TY... czyli jak znależć swój sposób na sprzedaż

Sprzedawaj jak TY... czyli jak znależć swój sposób na sprzedaż
  • Jak już na początku procesu sprzedaży uszczelnić etap „zapytań”?
  • Dlaczego w sprzedaży od początku warto stawiać na prawdę, nawet jeżeli oznacza to zmniejszenie liczby klientów?
Czytaj więcej

Marki FMCG w modelu subskrypcyjnym

Marki FMCG w modelu subskrypcyjnym
  • Na czym współcześnie polegają modele subskrypcyjne?
  • Jakie produkty możemy obecnie subskrybować jako klienci?
  • Co zyskują firmy dzięki takiemu modelowi działania?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.