Model życia klienta - jak skutecznie zarządzać cyklem życia klienta

SS_42_47.jpg
  • Czym są model i cykl życia klienta?
  • Jakie są etapy cyklu życia klienta?
  • Jak skutecznie zarządzać cyklem życia klienta?

Każdy z nas ma swoje potrzeby, z powodu których trafia do miejsca zakupu. Im szybciej owa potrzeba zostanie zdiagnozowana lub wykreowana, tym szybciej rozpocznie się proces utrzymania relacji sprzedażowych z klientem na poszczególnych etapach jego decyzji zakupowej. Z racji tego, że różnorodność klientów jest duża, a ich wiedza także mocno zróżnicowana, marketerzy stoją przed wyzwaniem dotarcia z odpowiednim przekazem do określonej grupy odbiorców, rozpoznania potrzeby potencjalnego klienta, a następnie dostosowania oferty sprzedażowej zaspokajającej tę potrzebę. To właśnie model życia klienta opisuje jego zachowanie i zmieniające się potrzeby na każdym etapie cyklu zakupowego. Z kolei cykl życia klienta przedstawia całościowy i powtarzalny proces od momentu dotarcia do odbiorcy po sfinalizowanie transakcji i utrzymanie dalszej relacji sprzedażowej.

Etapy cyklu życia klienta

Cykl życia klienta (ang. customer lifecycle) to koncepcja marketingowa, która zakłada, że na różnych etapach zmieniają się potrzeby i zbiór wartości klienta. Dlatego istotne jest, żeby dla każdego produktu czy marki budować cykliczną ścieżkę zakupową opartą na relacji – od budowania świadomości marki po gromadzenie pozytywnych opinii, co pozwoli uzyskać zaufanie naprawdę lojalnych klientów.

Pięć etapów cyklu życia klienta:

ROZPOZNAWALNOŚĆ – budowanie ŚWIADOMOŚCI MARKI, dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców, rozpoznanie potrzeb;

AKWIZYCJA – prezentacja możliwości i oferty, wzbudzenie zainteresowania;

ZAANGAŻOWANIE – analiza, rozważanie, zainteresowanie klienta, chęć przetestowania produktu;

SPRZEDAŻ – decyzja zaspokojenia potrzeby i zakupu;

RETENCJA – utrzymanie relacji z klientem, zatrzymanie klienta, lojalność klienta.

Powtórzenie cyklu – dla tego samego produktu, ale z inną komunikacją/korzyściami/zastosowaniem lub dla kolejnego produktu czy dla kolejnej marki.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum