• Czym są model i cykl życia klienta?
  • Jakie są etapy cyklu życia klienta?
  • Jak skutecznie zarządzać cyklem życia klienta?
Model życia klienta - jak skutecznie zarządzać cyklem życia klienta

Każdy z nas ma swoje potrzeby, z powodu których trafia do miejsca zakupu. Im szybciej owa potrzeba zostanie zdiagnozowana lub wykreowana, tym szybciej rozpocznie się proces utrzymania relacji sprzedażowych z klientem na poszczególnych etapach jego decyzji zakupowej. Z racji tego, że różnorodność klientów jest duża, a ich wiedza także mocno zróżnicowana, marketerzy stoją przed wyzwaniem dotarcia z odpowiednim przekazem do określonej grupy odbiorców, rozpoznania potrzeby potencjalnego klienta, a następnie dostosowania oferty sprzedażowej zaspokajającej tę potrzebę. To właśnie model życia klienta opisuje jego zachowanie i zmieniające się potrzeby na każdym etapie cyklu zakupowego. Z kolei cykl życia klienta przedstawia całościowy i powtarzalny proces od momentu dotarcia do odbiorcy po sfinalizowanie transakcji i utrzymanie dalszej relacji sprzedażowej.

Etapy cyklu życia klienta

Cykl życia klienta (ang. customer lifecycle) to koncepcja marketingowa, która zakłada, że na różnych etapach zmieniają się potrzeby i zbiór wartości klienta. Dlatego istotne jest, żeby dla każdego produktu czy marki budować cykliczną ścieżkę zakupową opartą na relacji – od budowania świadomości marki po gromadzenie pozytywnych opinii, co pozwoli uzyskać zaufanie naprawdę lojalnych klientów.

Pięć etapów cyklu życia klienta:

ROZPOZNAWALNOŚĆ – budowanie ŚWIADOMOŚCI MARKI, dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców, rozpoznanie potrzeb;

AKWIZYCJA – prezentacja możliwości i oferty, wzbudzenie zainteresowania;

ZAANGAŻOWANIE – analiza, rozważanie, zainteresowanie klienta, chęć przetestowania produktu;

SPRZEDAŻ – decyzja zaspokojenia potrzeby i zakupu;

RETENCJA – utrzymanie relacji z klientem, zatrzymanie klienta, lojalność klienta.

Powtórzenie cyklu – dla tego samego produktu, ale z inną komunikacją/korzyściami/zastosowaniem lub dla kolejnego produktu czy dla kolejnej marki.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 63/2022

Pilnuj kosztów, zyski zatroszczą sie same o siebie

Pilnuj kosztów, zyski zatroszczą sie same o siebie

Czasem drobne kroki prowadzą do wielkich zmian w biznesie, czasem odpowiednie zarządzanie procesami pozwala osiągnąć sukces w branży. Czasem najprostsze rozwiązania są najskuteczniejsze. Również w kontekście optymalizacji kosztów.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 63/2022

Kluczowe wskaźniki w e‑commerce

Kluczowe wskaźniki w e‑commerce
  • Jakie wskaźniki (KPI) warto analizować, prowadząc e-sklep?
  • Za pomocą jakich wskaźników sprawdzić, czy działania prowadzone w e-commerce są efektywne?
  • Gdzie szukać danych potrzebnych do analizy efektywności prowadzonych działań?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.