• Jak badać trendy rynkowe?
  • Jak w praktyce trendy wpływają na sprzedaż?
  • Skąd czerpać informacje o trendach?
Na fali trendów

Zmieniająca się rzeczywistość przynosi nam zarówno zagrożenia, jak i szanse. Działy sprzedaży bacznie obserwujące trendy rynkowe mogą znaleźć nowe okazje sprzedażowe i wyprzedzić konkurencję.

Sprzedawcy żyją w pędzie. Gonią ich terminy i klienci, a oni sami próbują dogonić swoje targety. Trudno więc wygospodarować im czas na to, by móc spokojnie przyjrzeć się trendom rynkowym. Warto to jednak robić regularnie, bo tam, gdzie są trendy, są też zmiany, a te mogą nieść ze sobą realne szanse sprzedażowe.

Czym są trendy i jak je badać?

Trendy to istotne zmiany, które już rozpoczęły się w naszym otoczeniu lub też wkrótce mają się rozpocząć. Oczywiście o trendach mówimy też w kontekście krótszego okresu, np. jako o pewnych sezonowych modach. W biznesie tym mianem obejmujemy jednak te zmiany, które będą nas dotykać w dłuższej perspektywie. Rozpoznając taki czynnik, władze firmy powinny się zastanowić, czy niesie on ze sobą szanse lub zagrożenia dla przedsiębiorstwa, a także jak się do nich przygotować. Chciałabym skupić się przede wszystkim na tym, jak analiza trendów może zostać użyta do tego, by dobrze wykorzystać te nadchodzące do wzmocnienia sprzedaży. W literaturze tematu można trafić na wiele różnych modeli dotyczących badania trendów. Większość z nich odwołuje się do macierzy PEST, którą chciałabym tu się posłużyć.

Model ten mówi, że powinniśmy obserwować cztery główne grupy zachodzących zmian:

  • P – czynniki o podłożu prawnym i politycznym,
  • E – czynniki o podłożu ekonomicznym,
  • S – czynniki o podłożu społecznym,
  • T – czynniki o podłożu technologicznym.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 60/2022

Metoda wartości życiowej klienta pozwala sprawdzić rentowność

Metoda wartości życiowej klienta pozwala sprawdzić rentowność

Aby mieć pewność, że koszty pozyskania nowych klientów, które ponosi firma przyniosą oczekiwane zyski, warto zastosować metodę oceny rentowności klienta, dzięki której można mieć pewność, że dzisiejsze inwestycje okażą się opłacalne.

Czytaj więcej

Kultura zjada strategię na śniadanie

Kultura zjada strategię na śniadanie
  • Dlaczego właściwa kultura organizacyjna w firmie może decydować o powodzeniu lub – przeciwnie – spadku sprzedaży?
  • Na czym polega idea relacji H2H?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.