• Czy stworzenie optymalnego działu handlowego jest możliwe?
  • Od czego rozpocząć optymalizację swojego działu handlowego?
Optymalny dział handlowy, czyli jaki?

Każdy szef sprzedaży prędzej czy później zada sobie pytanie: Czy mój dział handlowy jest optymalny? Ale co to właściwie znaczy „optymalny”? Może powinien być większy, a może mniejszy? Czynników, które na to wpływają, jest wiele. Postaram się scharakteryzować i pogrupować najważniejsze z nich, a także zastanowić się nad zasadniczą kwestią: Czy stworzenie optymalnego działu handlowego jest w ogóle możliwe?

Optymalny, czyli jaki?

Słownik języka polskiego PWN na stronie ww.sjp.pwn.pl podaje następującą definicję słowa optymalny: „najlepszy z możliwych w jakichś warunkach”. To dosyć jasno wskazuje na kluczowe znaczenie warunków. Na język sprzedażowy można to przełożyć następująco: podstawowa dla uznania, czy dział handlowy jest optymalny, będzie ocena, czy wcześniej określone warunki i cele zostały spełnione w założonym czasie. Kryterium czasu jest w tym przypadku nieodzowne, ponieważ żaden dział handlowy nie jest statecznym modelem, tylko bardzo dynamiczną organizacją. Co bardzo istotne, warunki i cele również mogą się zmieniać w czasie, i to niezależnie od siebie. Przykładem może być chociażby obecna sytuacja pandemii, w której cele sprzedażowe są niezmienne, ale już sposób i możliwości działania nie. Te definicyjne dywagacje służą pokazaniu, że odpowiedź na pytanie o optymalny dział handlowy wcale nie jest łatwa. Oprócz przewidywalnych czynników są jeszcze te, których nie można zaplanować. Stąd już prosta droga do pytania: Czy można stworzyć optymalny dział w sytuacji ciągle zmieniających się warunków? I właściwie po co, skoro warunki nie są stałe? Może się przecież zdarzyć, że jednego dnia organizacja będzie optymalna, ale następnego już nie.

W tym miejscu warto trochę przemodelować to, co dotychczas zostało napisane o optymalnym dziale handlowym. Definicja, która najbardziej odpowiadałaby dynamice zmiennych, to: optymalny to najlepszy z możliwych w każdych warunkach, co oznacza, że celem nie jest bycie optymalnym, ale dążenie to takiego stanu, ciągłe doskonalenie procesów zachodzących w zespole. W takim ujęciu ważniejsza jest sama optymalizacja, czyli tworzenie optymalnego działu, a nie fakt bycia optymalnym. Trzeba jednak zaznaczyć, że po pierwsze – punktem wyjścia są przewidywalne warunki i cele, a po drugie – proces optymalizacji nigdy się nie kończy.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 63/2022

Pilnuj kosztów, zyski zatroszczą sie same o siebie

Pilnuj kosztów, zyski zatroszczą sie same o siebie

Czasem drobne kroki prowadzą do wielkich zmian w biznesie, czasem odpowiednie zarządzanie procesami pozwala osiągnąć sukces w branży. Czasem najprostsze rozwiązania są najskuteczniejsze. Również w kontekście optymalizacji kosztów.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 63/2022

Kluczowe wskaźniki w e‑commerce

Kluczowe wskaźniki w e‑commerce
  • Jakie wskaźniki (KPI) warto analizować, prowadząc e-sklep?
  • Za pomocą jakich wskaźników sprawdzić, czy działania prowadzone w e-commerce są efektywne?
  • Gdzie szukać danych potrzebnych do analizy efektywności prowadzonych działań?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.