Działania telemarketingowe najczęściej są podejmowane przez firmy samodzielnie, w ramach wewnętrznych struktur call center. Nierzadko jednak projekty takie zlecane są partnerom zewnętrznym – firmom świadczącym usługi call center na zlecenie (outsourcing call center). Jak wygląda rynek usług outsourcingu call center w Polsce?

Telemarketing, pomimo licznych kontrowersji wokół tej formy komunikacji z konsumentami, nadal pozostaje jedną z najskuteczniejszych metod masowej sprzedaży różnorodnych produktów i usług. Choć piętnowany publicznie przez klientów z powodu swojej inwazyjności oraz często niskiej jakości sposobu prowadzenia interakcji, wydaje się ciągle pewniakiem w portfolio narzędzi wykorzystywanych przez większość szefów sprzedaży. I trudno się temu dziwić, bo choć część kontrowersji ma rzeczywiste podstawy, a telesprzedaż to obszar trudny do zarządzania, jego zalety – a przede wszystkim efekty, które można dzięki niemu osiągnąć – czynią go skutecznym instrumentem wspierającym działalność przedsiębiorstw.

Wyzwania stojące przed szefem call center

Jakie zalety i jakie elementy sprzedaży telefonicznej stanowią kluczowe wyzwania w zarządzaniu tą formą dystrybucji produktów i usług firmy? W pierwszej kolejności należy z pewnością wskazać na korzystny balans między skalą dotarcia oraz stopniem interakcji możliwej do uzyskania w trakcie rozmowy telefonicznej. Oczywiście, zasięg i skala kampanii telemarketingowych nie mogą równać się z działaniami prowadzonymi z wykorzystaniem na przykład Internetu. Jest ona jednak wystarczająco duża, by zapewnić masowy charakter sprzedaży przy jednoczesnej – prawie pełnej – interakcji pomiędzy kupującym a sprzedawcą. W tym wymiarze Internet, nawet w formie chatu (notabene wykorzystywanego do sprzedaży sporadycznie), nie może równać się z telemarketingiem. Oczywiście, telefon nie jest kontaktem w pełni bezpośrednim – brak tu fizycznej bliskości i zastosowanie mają na przykład wszystkie prawne regulacje dotyczące „sprzedaży na odległość”. Jednak możliwość prowadzenia prawdziwie interaktywnej komunikacji z klientem (identyfikowania potrzeb ogólnych i nastroju w danej chwili, dynamiczne argumentowanie, pokonywanie obiekcji, negocjacje) jest praktycznie pełna. A postępujący rozwój technologii takich jak wideorozmowy, co-browsing (wsparcie klienta w korzystaniu z Internetu, na przykład przy wypełnianiu formularza zamówienia) tylko zwiększa tę zaletę.

Skala i potencjał dotarcia to także jedna z największych bolączek zarządzania telesprzedażą. Pozyskanie dużej, atrakcyjnej bazy danych nowych (potencjalnych) klientów do działań telemarketingowych stanowi coraz większe wyzwanie dla menedżerów odpowiedzialnych za ten kanał dotarcia do klientów. Z tego powodu większość kampanii telemarketingowych skierowana jest obecnie do baz zawierających stałych klientów firm, a projekty mają charakter up-sale, cross-sale bądź też działań utrzymaniowych, retencyjnych. Niemniej jednak na rynku nierzadkie są też przykłady udanych kampanii skierowanych do zupełnie nowych klientów firmy. Duże znaczenie dla oceny wartości i potencjału telefonicznego kanału sprzedaży ma również to, że rzeczywisty poziom nasycenia rynku kontaktami telefonicznymi jest niewielki. Z badań prowadzonych przez Millward Brown we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Marketingu SMB w ramach Polskich Badań Marketingu Zintegrowanego wynika, że jedynie 32% konsumentów w Polsce miało w ostatnim roku kontakt z ofertami przekazywanymi im drogą telefoniczną. A znacząca część tych konsumentów (54%) otrzymała tylko 1 lub 2 takie połączenia miesięcznie. Potencjał do zagospodarowania jest więc spory. Wnioski te są też zbieżne z charakterystyką polskiego rynku call center, na którym większość projektów to działania sprzedażowe, podczas gdy na rozwiniętych rynkach Europy Zachodniej telesprzedaż ustępuje działaniom customer care (infolinie, serwisy konsumenckie, help-desk itp.).

Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.