Czasem drobne kroki prowadzą do wielkich zmian w biznesie, czasem odpowiednie zarządzanie procesami pozwala osiągnąć sukces w branży. Czasem najprostsze rozwiązania są najskuteczniejsze. Również w kontekście optymalizacji kosztów.

Pilnuj kosztów, zyski zatroszczą sie same o siebie

Watch the costs, and the profits will take care of themselves. Zdanie to wypowiedział nie kto inny, a Andrew Carnegie, wielki filantrop i ojciec założyciel biznesu amerykańskiego, jeden z najbogatszych ludzi w historii powszechnej. Cesarz stali, który przemysł i myślenie o biznesie przeniósł na zupełnie nowy poziom, cytatów z jego życia i pracy w obiegu kulturowym znajdziemy mnóstwo. Znany z własnej mądrości zostawił po sobie kilka tysięcy obiektów użyteczności publicznej, od bibliotek, przez hale widowiskowe, po budynki uniwersytetów i inne. Parafrazując autora sentencji i myśląc o tym, co z dziewiętnastowiecznej mądrości możemy zaimplementować do dwudziestopierwszowiecznego biznesu, powinniśmy się zastanowić nad uniwersalną prawdą w niej zawartą. Proste rozwiązania niekoniecznie są łatwe, ale warto pochylić się nad problemem optymalizacji kosztów w firmie. Czasem drobne kroki prowadzą do wielkich zmian w biznesie, czasem odpowiednie zarządzanie procesami pozwala osiągnąć sukces w branży.

Każda godzina poświęcona na planowanie, to 10 godzin oszczędzone w trakcie procesu realizacji

O optymalizacji kosztów możemy mówić w dwóch perspektywach. W ujęciu projektowym jest to element zorganizowanych działań, mających na celu znalezienie sposobów na zmniejszenie kosztów działalności przedsiębiorstwa. Zazwyczaj zarządy firm myślą o optymalizacji w kontekście restrukturyzacji. W chudych czasach, kiedy budżety zaczynają być napięte, jeden z członków zarządu postanawia obciąć wydatki o 10%. Wtedy większość zaangażowanych w operacje menadżerów gorączkowo tnie wydatki, często zapominając o właściwym poziomie/jakości produkowanych towarów lub świadczonych usług. Często takie działania prowadzą do spadku sprzedaży przez obniżenie jakości i trwałą utratę klientów. Jest to oczywiście skrajny przypadek, ale myślę, że spotykany przeze mnie wielokrotnie w doświadczeniu biznesowym, często poczynione oszczędności powodują nieokonturowanie straty w innych obszarach, dlatego przed jakimkolwiek procesem optymalizacyjnym warto więcej czasu poświęcić na przeprowadzenie analiz, w myśl zasady, że każda godzina poświęcona na planowanie, to 10 godzin oszczędzone w trakcie procesu realizacji. W ujęciu projektowym możemy też zarządzać procesem optymalizacji w sposób pozytywny, bez przysłowiowego miecza Damoklesa (restrukturyzacji) nad głową. Wystarczy odpowiednio dużo czasu poświęcić na przygotowania, ciąć mądrze, optymalizować inteligentnie.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Finanse i Controlling nr 80/2022

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.