• Czy dla każdej grupy odbiorców należy definiować różną cenę?
  • Co sprawia, że segmentowanie cenowe podnosi zysk?
  • Jakie informacje są potrzebne do zaprojektowania odpowiedniej ceny dla danego kanału sprzedaży?
  • Jakie są ryzyka segmentowania cenowego i jak możemy nim zarządzać?

Ustalanie ceny produktu na podstawie kosztów wytworzenia, wymaganej marży czy oferty wartości zwykle nie jest najbardziej efektywne. Każdy klient może zupełnie inaczej postrzegać ofertę wartości albo też dla każdego możemy stworzyć zupełnie odmienną ofertę. Innymi słowy – różni klienci są w stanie zapłacić różną cenę za ten sam produkt. Często jednak firmy nie adaptują się do tych realiów, czyli nie wykorzystują możliwości, jakie daje rynek. Możemy się oczywiście zastanawiać, czy to etyczne, że ten sam produkt sprzedajemy różnym grupom klientów w różnych cenach. O ile sprzedaż tego samego towaru w innej cenie na rynkach zagranicznych (tak zwana geograficzna dyskryminacja cenowa) nie wzbudza wiele emocji, o tyle już różne ceny na terenie jednego kraju mogą mieć negatywny odbiór społeczny.

Elastyczność cenowa

Warren Buffett twierdził, że „Jedną z najważniejszych analiz w ocenie kondycji przedsiębiorstwa jest umiejętność osiągania satysfakcjonujących poziomów cen”. Dlatego też warto znać elastyczność cenową swojego produktu, czyli relację pomiędzy zmianą wolumenu na skutek zmiany ceny. Dla przykładu: jeżeli cena spadnie o 5% i spowoduje to wzrost wolumenu sprzedaży o 10%, to mówimy o elastyczności cenowej równej -2. Im wyższa minusowa elastyczność cenowa, tym większa reakcja na zmianę ceny, dotycząca zwykle tak zwanych produktów wrażliwych cenowo.

Od tego intuicyjnie przyjętego prawa mówiącego, że wraz ze spadkiem cen rośnie wolumen sprzedaży, jest kilka wyjątków. To dobra Veblena lub dobra luksusowe, których sprzedaż paradoksalnie rośnie wraz ze wzrostem ceny. Mówimy tu o takich grupach produktowych jak: dzieła sztuki, jachty, biżuteria czy wina. Znając elastyczność cenową naszych produktów, możemy pokusić się o bardzo ważną analizę, jak zmiany cen będą wpływały na rentowność produktu, a co za tym idzie – rentowność całego biznesu. Nasi handlowcy, którzy zwykle mają naturalną skłonność do obniżania cen, powinni zdawać sobie sprawę, jak zmienia się rentowność produktu przy zmianie ceny i przede wszystkim – o ile musi zmienić się wolumen sprzedaży, żeby osiągnąć ten sam poziom marży.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Uniknąć niepożądanej sprzedaży – strategia sprzedaży nowej generacji

Czytaj więcej

Jak oswoić chatbota, cz. 2 - Chatbot oswojony

SS_46_80.jpg
  • Na jakie pytania musimy odpowiedzieć, zanim zaczniemy tworzyć naszego chatbota?
  • Jak krok po kroku wygląda proces tworzenia chatbota?
Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 46/2019

Wdrożenie procesów zarządzania efektywnością sprzedaży

SS_46_48.jpg
  • Jak zawęzić liczbę danych do analizy efektywności sprzedaży w firmie, by uzyskać jasny obraz sytuacji?
  • Co wpływa na wyniki sprzedażowe?
  • Jakie są wybrane wskaźniki efektywności zespołu sprzedażowego?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama