• Czy dla każdej grupy odbiorców należy definiować różną cenę?
  • Co sprawia, że segmentowanie cenowe podnosi zysk?
  • Jakie informacje są potrzebne do zaprojektowania odpowiedniej ceny dla danego kanału sprzedaży?
  • Jakie są ryzyka segmentowania cenowego i jak możemy nim zarządzać?

Ustalanie ceny produktu na podstawie kosztów wytworzenia, wymaganej marży czy oferty wartości zwykle nie jest najbardziej efektywne. Każdy klient może zupełnie inaczej postrzegać ofertę wartości albo też dla każdego możemy stworzyć zupełnie odmienną ofertę. Innymi słowy – różni klienci są w stanie zapłacić różną cenę za ten sam produkt. Często jednak firmy nie adaptują się do tych realiów, czyli nie wykorzystują możliwości, jakie daje rynek. Możemy się oczywiście zastanawiać, czy to etyczne, że ten sam produkt sprzedajemy różnym grupom klientów w różnych cenach. O ile sprzedaż tego samego towaru w innej cenie na rynkach zagranicznych (tak zwana geograficzna dyskryminacja cenowa) nie wzbudza wiele emocji, o tyle już różne ceny na terenie jednego kraju mogą mieć negatywny odbiór społeczny.

Elastyczność cenowa

Warren Buffett twierdził, że „Jedną z najważniejszych analiz w ocenie kondycji przedsiębiorstwa jest umiejętność osiągania satysfakcjonujących poziomów cen”. Dlatego też warto znać elastyczność cenową swojego produktu, czyli relację pomiędzy zmianą wolumenu na skutek zmiany ceny. Dla przykładu: jeżeli cena spadnie o 5% i spowoduje to wzrost wolumenu sprzedaży o 10%, to mówimy o elastyczności cenowej równej -2. Im wyższa minusowa elastyczność cenowa, tym większa reakcja na zmianę ceny, dotycząca zwykle tak zwanych produktów wrażliwych cenowo.

Od tego intuicyjnie przyjętego prawa mówiącego, że wraz ze spadkiem cen rośnie wolumen sprzedaży, jest kilka wyjątków. To dobra Veblena lub dobra luksusowe, których sprzedaż paradoksalnie rośnie wraz ze wzrostem ceny. Mówimy tu o takich grupach produktowych jak: dzieła sztuki, jachty, biżuteria czy wina. Znając elastyczność cenową naszych produktów, możemy pokusić się o bardzo ważną analizę, jak zmiany cen będą wpływały na rentowność produktu, a co za tym idzie – rentowność całego biznesu. Nasi handlowcy, którzy zwykle mają naturalną skłonność do obniżania cen, powinni zdawać sobie sprawę, jak zmienia się rentowność produktu przy zmianie ceny i przede wszystkim – o ile musi zmienić się wolumen sprzedaży, żeby osiągnąć ten sam poziom marży.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak utrzymać standardy obsługi klienta w zewnętrznej sieci sprzedaży?

SS_51_76.jpg
  • Co powinno być punktem wyjścia do stworzenia standardów obsługi klienta w zewnętrznej sieci sprzedaży?
  • Jak budować zrozumienie i akceptację standardów obsługi?
  • Jak wspomagać proces identyfikacji pracowników działu obsługi klienta z wprowadzanymi standardami?
Czytaj więcej

Jak zdobywać klientów B2B w "nowej normalności"?

SS_51_44.jpg
  • Jak mentalnie i technicznie przygotować handlowców do sprzedażowej rozmowy wideo?
  • Jak wykorzystać biały wywiad do identyfikacji potencjalnych klientów zainteresowanych twoją ofertą?
  • Jak wykorzystać technologię do doskonalenia kompetencji sprzedażowych handlowców?
Czytaj więcej

Pricing w czasach pandemii

SS_51_36.jpg
  • Jak dostosowywać poziom cen w obecnej sytuacji kryzysowej?
  • Które elementy polityki cenowej należy wykorzystać i w jaki sposób?
  • Jak zapewnić wystarczającą elastyczność polityki cenowej w nie do końca przewidywalnej rzeczywistości?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama