Niezależnie od branży każde przedsiębiorstwo – na skutek albo działalności konkurencji, albo nacisku klientów – musi zmierzyć się z tematem rabatowania. Zaniechanie udzielania rabatów jest na ogół złym pomysłem. Z kolei nieprzemyślane rabatowanie może prowadzić do dramatycznego spadku zysku. Na jakich zasadach powinna zatem opierać się polityka rabatowa firmy?
Najprostsze rozwiązanie sprowadza się do powiedzenia „Rabat to stolica Maroka” i usztywnieniu polityki cenowej tak, aby wszystkie transakcje zawierane były zawsze w tych samych cenach. Rzadko bywa to skuteczne, zwłaszcza gdy ma objąć wszystkich klientów danej firmy, wszystkie produkty i kanały dystrybucji. Rozwiązanie to warto wziąć pod uwagę tylko wtedy, gdy przedsiębiorstwo ma bardzo wąski asortyment trudno zastępowalnych produktów i homogeniczną grupę klientów, a siła pojedynczego nabywcy jest niewielka. Kłopot w tym, że mowa tu o rynku zmonopolizowanym, dziś już w zasadzie niewystępującym w czystej formie na dużą skalę. Co innego jednak, jeśli taka sytuacja dotyczy fragmentu asortymentu lub tylko jednej grupy docelowej.
Pozostałe 93% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.