Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Na co zwrócić uwagę przy wyborze grupy odbiorców i persony działań social sellingowych?
  • Jakie elementy są kluczowe podczas działań związanych z social sellingiem?
  • W jaki sposób tworzyć skuteczne komunikaty?

Rola szefa sprzedaży w realizowaniu działań związanych z social sellingiem przez zespół handlowy powinna rozpocząć się przede wszystkim od precyzyjnego określenia grupy odbiorców oraz persony docelowej. Nawet najbardziej skuteczne treści wiadomości, cold mailing czy po prostu nawiązywanie relacji z potencjalnym klientem nie sprawdzą się, jeżeli będą kierowane do nieodpowiednich osób. Ten z pozoru oczywisty krok jest niestety dość często pomijany lub wykonywany niedokładnie. Na co zwrócić uwagę przy wyborze grupy odbiorców i persony?

Kto jest klientem, czyli do kogo piszę, komu sprzedaję?

Grupa docelowa i persona to pojęcia, które powinny być znane w każdym zespole handlowym i marketingowym. Ich prawidłowe określenie bezpośrednio wpływa na sprzedaż oraz wyniki zespołu handlowego. Mówi się, że można mieć najlepszą firmę i oferować najwyższej jakości produkty lub usługi, ale nie osiągnie się sukcesu, jeżeli nikt się o nich nie dowie. Tak samo można zarządzać najbardziej skutecznym działem handlowym, ale oczekiwane wyniki nie pojawią się, jeżeli swoje działania będzie on skupiał na nieodpowiednim odbiorcy.

Na początku należy rozróżnić grupę docelową od persony. Grupa docelowa określa nieco szerszy zakres niż persona. W celu prawidłowego określenia grupy docelowej trzeba opracować kilka person, czyli typów osób – potencjalnych klientów, do których skierowane są produkty lub usługi. Definiowanie person może dotyczyć np. danej kategorii produktowej, grup produktów lub wiodących usług firmy. Warto przeanalizować dane dostępne w Google Analytics dotyczące tego, kto najczęściej odwiedza naszą stronę lub sklep internetowy, a także statystyki sprzedaży i szczegółów określających wiek, płeć i status materialny kupujących. Pomocne mogą okazać się następujące pytania, na które warto odpowiedzieć jak najbardziej szczegółowo:

  • Kim jest nasz odbiorca?
  • Co robi w wolnym czasie?
  • Jakie są jego wiek i płeć?
  • Jakie są jego potrzeby?
  • Jaki jest jego status materialny?
  • Czy jest to osoba pracująca na stanowisku kierowniczym, czy pracownik szeregowy?
  • Co lubi robić w wolnym czasie?
  • W jakim kraju i miejscowości mieszka?
  • Czy żyje w niewielkiej miejscowości, czy w dużej aglomeracji?
  • Czy częściej korzysta z komputera, czy z telefonu?
  • W jaki sposób oferowane przez nas produkty lub usługi mogą mu pomóc lub jakie problemy mogą pomóc rozwiązać?
  • Jakie są jego oczekiwania wobec marki i produktów lub usług?

Próba precyzyjnego udzielenia odpowiedzi na te pytania względem konkretnej persony pozwoli stworzyć profil idealnego odbiorcy, do którego dział handlowy będzie kierował wiadomości, telefony i budował z nim relacje biznesowe.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 58/2021

Faktoring a płynność przedsiębiorstw

Faktoring a płynność przedsiębiorstw

Jak wynika z raportu Krajowego Rejestru Długów z 2019 r., przedsiębiorcy zarejestrowani w naszym kraju byli winni innym przedsiębiorcom prawie 9 mld złotych. Niespłacone wierzytelności rosną, a znikomy odsetek firm otrzymuje swoje należności na czas. Zaledwie kilkanaście procent organizacji otrzymuje zapłatę za swoje faktury w terminie. Takie otoczenie rynkowe ma znaczący wpływ na poziom kapitału obrotowego w przedsiębiorstwach, a co za tym idzie na poziom bezpieczeństwa prowadzenia biznesu w Polsce. Jedną z opcji przeciwdziałania pogarszającej się płynności jest faktoring.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 58/2021

Windykacja – postępowanie sądowe czy firma windykacyjna?

Windykacja – postępowanie sądowe czy firma windykacyjna?

Windykacja – proces, który niestety jest rzeczą naturalną w dzisiejszych czasach. Posiadając firmę i nawiązując współpracę z wieloma kontrahentami, pracownikami i współpracownikami, obie strony muszą brać pod uwagę ryzyko przeżycia sytuacji, w której będą zmuszone użyć środków określonych prawem, żeby odzyskać swoje należności. W niniejszym artykule uwaga będzie skupiona na postępowaniu windykacyjnym w drodze postępowania sądowego oraz na przypadku przekazania wierzytelności do firm windykacyjnych.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.