• Jak pandemia wpłynęła na nawyki zakupowe Polaków?
  • Co zrobić, żeby trudności przekuć w sukces i rozwijać swoją markę niezależnie od sytuacji panującej na rynku?
  • W czym mogą być pomocne Business Model Canvas?

Branża e-commerce w czasach kryzysu zaczęła intensywnie się rozwijać. Firmy działające dotychczas w pełnym lub częściowym zakresie w strefie online skupiły się na promocji i udoskonaliły obszary logistyczne. Przedsiębiorstwa, które do tej pory nie widziały możliwości funkcjonowania poza tym stacjonarnym, zaczęły otwierać własne sklepy internetowe, włączać ofertę na Allegro do Strefy Marek lub proponować zakupy przez aplikacje. Zmusił je do tego kryzys i obostrzenia wprowadzone w czasie epidemii.

Handel B2B w dobie cyfrowej transformacji

Wybierając się na zakupy do sklepu stacjonarnego, możemy zobaczyć produkt, dotknąć go, przymierzyć, porównać kolory, rozmiar czy wymiary. Taka wizyta daje nam przede wszystkim szansę na rozmowę z opiekunem handlowym, który odpowie na nurtujące nas pytania, wskaże najlepszą opcję lub poleci inny towar. Co w przypadku sklepu online?

Jako konsumenci często bywamy sceptyczni i nie zawsze decydujemy się na takie zakupy. Do naszych podstawowych obaw można zaliczyć niezgodność towaru z tym, co zostało zaprezentowane w sklepie internetowym, niewystarczający opis produktu i brak zdjęć, wysoki koszt i długi czas wysyłki, a także skomplikowany proces wymiany oraz oczekiwanie na zwrot środków na konto.

W pandemii stawialiśmy na bezpieczeństwo i ograniczony kontakt, dlatego częściej wybieraliśmy zakupy internetowe:

„W obliczu zagrożenia zakupy internetowe stały się dla wielu Polaków zdecydowanie lepszą alternatywą wobec tych tradycyjnych. 38% konsumentów zaopatrzyło się w sieci w potrzebne zapasy żywności czy środków higienicznych i chemicznych. 37% uważa tę formę zakupów za bezpieczniejszą, a wśród osób, które zrobiły zapasy w internecie, ten odsetek wyniósł aż 70%”1.

Co obecnie kupujemy w sklepach internetowych?

Czy przyzwyczajenia związane ze zmianą nawyków zakupowych podczas pandemii zaowocują większą otwartością na wirtualne zakupy? Zdecydowanie tak! Największy rozkwit odnotowały dotychczas branże: e-grocery, farmaceutyczna, e-learningowa, streamingowa, elektroniczna i rozrywkowa. Obecnie wracamy już do normalności i poza najpotrzebniejszymi produktami, zaczynamy poszukiwać w sklepach także ubrań, mebli czy kosmetyków, które w mniejszym stopniu były nam potrzebne podczas domowej izolacji.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 52/2020

Klient nie/rentowny. Jak badać rentowność klientów według kanałów sprzedaży?

CiRZ_250_29.jpg

Badanie rentowności klientów jest istotnym zagadnieniem w przedsiębiorstwach, w szczególności w sytuacji, w której danemu klientowi oferowane są preferencyjne ceny. Może się zdarzyć wówczas, że choć pozornie marża uzyskiwana we współpracy z danym klientem pozostaje na akceptowalnym poziomie, to po uwzględnieniu wszystkich kosztów związanych z obsługą danego klienta okaże się, że jest to klient nierentowny dla przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Rzecznik klienta w firmie

SS_52_74.jpg
  • Jakie są zadania rzecznika klienta w firmie?
  • Kiedy warto się zastanowić nad utworzeniem takiego stanowiska w swojej organizacji?
  • Jakie umiejętności i kompetencje powinna mieć osoba zatrudniona jako rzecznik klienta?
Czytaj więcej

Zmiana grupy docelowej produktu/usługi ‑ kiedy warto?

SS_52_43.jpg
  • Dlaczego dobór grupy docelowej produktu/usługi jest tak ważny?
  • Czy i kiedy warto zmienić grupę docelową?
  • Jakimi kanałami dotrzeć do nowej grupy docelowej?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama