Przed podjęciem decyzji o wejściu ze sprzedażą produktów na rynki eksportowe trzeba rozważyć formę dystrybucji na terenie danego kraju. Podjęte wysiłki najczęściej są proporcjonalne do rozpoznawalności danej marki, zasobów, jakie firma chce zaangażować, oczywiście, do wygody sprzedających określony produkt. Przedstawiamy kilka możliwych opcji, jakie mają do wyboru eksporterzy wchodzący na nowe rynki zagraniczne.

Zanim jeszcze zaczniemy na poważnie szukać osób lub firm chętnych do współpracy, warto na początku przyjrzeć się danemu rynkowi pod kątem jego specyfiki. Może się bowiem okazać, że to, co nam wydaje się najlepszą opcją dystrybucji (np. znalezienie lokalnej firmy, która zajmie się sprzedażą naszych produktów), w rzeczywistości będzie dopiero drugim lub trzecim najlepszym rozwiązaniem, pod względem zarówno łatwości współpracy, jak i regulacji prawnych w danym kraju, dotyczących naszego biznesu. Spróbujmy najpierw dowiedzieć się od praktyków – czyli np. firm, które tak jak my weszły na dany rynek eksportowy – jak oceniają swój aktualny status i czy mogłyby nam coś doradzić. Wbrew pozorom, jeśli prawidłowo podejdziemy do sprawy, uzyskanie tego rodzaju informacji nie jest trudne, ponieważ wiele osób chętnie dzieli się wiedzą na ten temat.

Uczestniczyłem ostatnio w konferencji zorganizowanej w Warszawie, na której omawiane były możliwości inwestowania i sprzedaży w jednym z państw afrykańskich. Wśród zaproszonych gości był prezes dużej firmy z branży IT, który udzielał wyczerpujących informacji na ten temat. Była to też okazja do rozmów z nim w kuluarach i umówienia się na osobne spotkanie, a także pozyskania interesujących informacji od innych uczestników konferencji. Jest to, oczywiście, tylko jedna z możliwych opcji. Można pozyskiwać informacje także na targach branżowych, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Organizowane są też misje handlowe, w których można uczestniczyć, nastawione stricte na budowanie kontaktów między firmami w danym kraju a potencjalnymi klientami zagranicznymi. Możliwości jest bardzo wiele i warto je rozważyć.

Sprzedaż przez dystrybutora

Jeśli opisany wyżej etap mamy już za sobą, możemy rozpocząć poszukiwania. Jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań jest znalezienie lokalnego partnera, który zajmie się sprzedażą naszych produktów. Poszukiwania takie z reguły zaczyna się od przeczesania Internetu w poszukiwaniu firm, które na danym rynku sprzedają wyroby podobne do naszych. Oczywistą zaletą takiego rozwiązania jest to, że lokalny partner już dobrze orientuje się na danym rynku, zna jego specyfikę i wie, czego oczekują klienci (a więc ma od razu gotowy portfel klientów, z którego my również możemy skorzystać). Pozostaje odpowiedzieć sobie na pytanie, ilu takich dystrybutorów chcemy mieć na danym rynku.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

Myślenie strategiczne w sprzedaży

SS_44_30.jpg
  • Z czego wynika większość porażek handlowych?
  • Jakie są fundamenty skutecznej strategii sprzedaży?
  • Jakie obszary należy uwzględnić przy strategicznym planowaniu sprzedaży?
Read more

Design thinking w sprzedaży

SS_43_46.jpg
  • Czym jest design thinking?
  • Jak wykorzystać myślenie projektowe w procesie sprzedaży?
  • Jakich błędów unikać przy wykorzystywaniu narzędzi designerów?
Read more

Optymalizacja pricingowa w segmencie B2B

SS_43_42.jpg
  • W jaki sposób zdefiniować optymalną cenę w segmencie B2B?
  • Jakie elementy powinna zawierać dobrze przeprowadzona analiza procesów pricingowych?
  • Czym jest logika cenowa i jak ją wyznaczyć?
Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama