• Czym jest rebranding i jakie są jego najczęstsze powody?
  • Kiedy warto go przeprowadzić?
  • Skąd czerpać wiedzę na temat tego czego powinna dotyczyć i jak głęboka powinna być zmiana naszej marki?
Szansa nie recepta, czyli kilka słów o rebrandingu

Według definicji American Marketing Association marka (brand) to nic innego jak nazwa, termin, projekt, symbol lub jakakolwiek inna cecha, która odróżnia towary lub usługi jednego sprzedawcy od towarów lub usług innych sprzedawców. Czym zatem jest rebranding? Tchnięciem nowego życia w wymienione wcześniej elementy?

Na rebranding można spojrzeć zarówno w skali mikro (małe przedsiębiorstwa o lokalnym zasięgu, marki osobiste), jak i makro – w przypadku brandów o krajowym lub wręcz globalnym zasięgu.

Te dwa światy powinno łączyć uświadomienie sobie, że rebranding nie jest remedium, np. na spadającą sprzedaż. O wiele częściej jest szansą, która odpowiednio wykorzystana, może pomóc, np. w poprawie pikującego w dół wyniku.

Kiedy warto przeprowadzić rebranding?

Wszyscy mieliśmy do czynienia z rebrandingiem. Doświadczyliśmy go jako konsumenci potężnych, globalnych marek. Był i jest on wdrażany chociażby w ramach zmian właścicielskich firm, fuzji, przejęć i dziesiątkach innych przypadków.


Oto kilka najbardziej spektakularnych przykładów:

  • 2012 r. – Telekomunikacja Polska wprowadziła markę Orange jako główną markę handlową i zdecydowała się na rebranding usług stacjonarnych na Orange. Koszt operacji wyniósł ok. 100 mln zł. Co ciekawe, wymiana wszystkich elementów wizualnych (logo, tablice informacyjne na budynkach, szyldy itp.) zajęła zaledwie tydzień. Świetne planowanie umożliwiło w tym czasie zmianę wizerunku ponad 700 salonów na terenie całego kraju!
  • 2013 r. – platformy N i Cyfra+ po połączeniu dokonały rebrandingu, zmieniając się w nc+, by we wrześniu 2019 r. ponownie zmienić nazwę, tym razem na Platforma Canal+.
  • 2014 r. – serwis Tablica.pl zmienił się w OLX.pl. W 2020 r. OLX zyskał nowe logo, a równocześnie zmieniona została szata graficzna serwisu i aplikacji mobilnej.
  • 2014 r. – banki BGŻ i BNP Paribas połączyły się w bank BGŻ BNP Paribas.
  • 2017 r. – Statoil Polska zmienił się w Circle K Polska.
  • 2018 r. – Bank Zachodni WBK zmienił się w Santander Bank Polska na skutek przejęcia przez Santander Group.

To tylko kilka przykładów wśród wielkich graczy. Proces rebrandingu jest jednak o wiele bardziej powszechny i nie dotyczy tylko rynkowych gigantów. Według badania rynku usług outsourcingowych przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie Grupy OEX, 38% ankietowanych firm przyznało, że w ciągu ostatnich pięciu lat podjęło działania rebrandingowe! Najczęściej na zmianę decydowały się branże FMCG (33%), telekomunikacja (13%), handel i dystrybucja (13%) oraz sektor produkcyjny (13%).

Najczęstszy powód zmian? Wizerunek. Wskazało go 80% badanych firm. Wśród nich odsetek przedsiębiorstw, których identyfikacja wizualna jest młodsza niż pięć lat, stanowił 33%, natomiast 28% respondentów przyznało, że jest ona starsza niż 10 lat. W zdecydowanie mniejszym stopniu motywacją do rebrandingu były zmiany w strukturze organizacyjnej oraz zmiana strategii biznesowej (po 7%)1.

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 57/2021

Jaki jest twój klient?

Jaki jest twój klient?
  • Co ma znaczenie dla polskiego klienta w sieci?
  • Jak poprawić doświadczenia zakupowe klientów?
  • Jak utrzymać lojalność klientów?
Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 57/2021

Customer experience: mistrzowskie rozwiązania

Customer experience: mistrzowskie rozwiązania
  • Czy CX wzmacnia pozycję marki i przewagę konkurencyjną?
  • Dlaczego doświadczenia klienta mogą być złe i o co warto zadbać, by to zmienić?
  • Jak innym udało się poprawić CX na różnych punktach styku klienta z marką?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama