• Z czego zwykle rozliczany jest kupiec i jakie mogą być jego KPI?
  • Jak wykorzystać te informacje z korzyścią dla sprzedaży naszych produktów?
  • Co powinna zawierać prezentacja dla kupca dotycząca zmiany cen?
Zarządzanie kategoriami produktów w relacjach z sieciami handlowymi

Współpraca z sieciami handlowymi to dla przedstawicieli, key account managerów czy dyrektora sprzedaży ds. kanału nowoczesnego nie lada wyzwanie. Kooperacja dotyczy wielu obszarów, włączając w to logistykę, marketing, merchandising oraz aktywności ATL i BTL. Dobrze jest wiedzieć, z czego rozliczany jest kupiec i jakie mogą być jego KPI, dzięki czemu łatwiej będzie zrozumieć jego koncentrację na pewnych aspektach współpracy.

Kupiec jako category manager

Kupiec często wchodzi w rolę category managera. Podległa mu kategoria ma przypisaną własną rolę w sklepie, strategię marketingową, politykę cenową i promocyjną i jest rozliczana jako oddzielna jednostka biznesowa, często nawet z własnym P&L. Karta wyników kategorii, za którą odpowiedzialny jest kupiec, obejmuje zwykle:

  • sprzedaż,
  • marżę,
  • liczbę klientów (paragonów),
  • koszyk (przeciętną wartość paragonu),
  • GMROS – (z ang. gross margin return of space) zysk lub sprzedaż z m2,
  • GMROI – (z ang. gross margin return of inventory) zwrot z inwestycji w stan magazynowy.

W zależności od kategorii na czoło wysuwają się różne czynniki. W kategorii z dużą liczbą klientów, niską marżą i małym koszykiem kupiec będzie dążył do uzyskania najlepszej ceny promocyjnej. Tutaj nawet przy wysokim stanie magazynowym, ale z dobrą rotacją, nie trzeba dużo inwestować, gdyż masa marży pokryje wartość stocku. Kategorie o słabszej rotacji, niższej liczbie klientów i zwykle większym koszyku wymagają wyższej marży, żeby sfinansować produkty w magazynie. Uwaga kupca będzie się więc skupiała na wysokiej standardowej marży i minimalizacji stanu magazynowego.

Trudni do zmiany

Niezależnie od tego, jak bardzo jesteśmy zakorzenieni w danej sieci, jak silną mamy markę i reputację, w ilu kategoriach są nasze produkty i jak bardzo są one unikalne, warto zadbać o perfekcję w działaniach operacyjnych. Pozwoli to zapewnić sieci dobre rezultaty z karty wyników kategorii. Przede wszystkim ważny jest frontman, czyli osoba pierwszego i konsekwentnego kontaktu z siecią. Kompetentny key account manager powinien zadbać o częstą komunikację z kupcem i być aktywny w propozycjach promocyjnych oraz wprowadzaniu innowacji produktowych. Musi zawsze oddzwaniać i wracać z informacją zwrotną. Ratowanie kupca w przypadkach losowych, dotyczących na przykład nieudanej promocji czy przetowarowania, uruchamia regułę wzajemności.

Kupiec otrzymuje sygnały na nasz temat z wielu źródeł:

Od sklepów:

  • serwis merchandisingowy,
  • serwis zamówieniowy,
  • terminowość dostaw,
  • reklamacje,
  • problem wolno rotujących produktów.

Od logistyki:

  • terminowość dostaw,
  • zgodność z zamówieniem,
  • reakcja na niezgodności,
  • komunikacja.

Od księgowości:

  • noty cenowe,
  • noty ilościowe,
  • noty jakościowe,
  • reakcja na niezgodności.

Musimy więc pamiętać, że obraz naszej firmy jest złożony z wielu aspektów. Perfekcja operacyjna dotyka wszystkich powyższych tematów i jeżeli dzięki dbaniu o nią wyniki kategorii są satysfakcjonujące, jako dostawca jesteśmy trudni do zastąpienia.

 

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jest cyfra, jest spokój?

Jest cyfra, jest spokój?
  • Dlaczego koncentracja na targecie bywa bardzo zwodnicza?
  • Czy miarą skuteczności handlowca są wyniki sprzedaży?
  • Jak pracować mądrzej, a nie ciężej?
Czytaj więcej

Między technologią a biznesem ‑ jak przełamać bariery przy zakupie nowych technologii

Między technologią a biznesem - jak przełamać bariery przy zakupie nowych technologii
  • Jakie są wyzwania klienta i dostawcy oprogramowania w trakcie procesu zakupowego, gdy przedmiotem zakupu są nowe technologie?
  • Jak zrozumieć nietechnologicznego klienta i realnie odpowiedzieć na jego potrzeby?
  • Jak cyfryzować, aby realizować konkretne potrzeby przedsiębiorstwa, wdrożyć system sprawnie i do tego nie popłynąć finansowo?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.