• Na czym polega koncepcja zarządzania przez wartości?
  • Jak zbudować składowe systemu zarządzania przez wartości?
  • Jakie są kluczowe czynniki sukcesu w przypadku stosowania tej formy zarządzania?

Pierwszą kluczową dla mnie wartość odkryłam w wieku… 10 lat, nie mając oczywiście pojęcia, że to właśnie czynię. Przed ważną dla moich dalszych losów rozprawą sądową psycholog zapytała mnie, jakim zwierzęciem chciałabym być? Bez namysłu odpowiedziałam, że kozicą górską. Na pytanie dlaczego, odrzekłam, że jest wolna. Może to brzmieć śmiesznie, ale dopiero wiele lat później, już z pełną świadomością, stwierdziłam, że wolność, która oznacza dla mnie świadomość i możliwość wyboru, to mój drogowskaz w życiu. Potem doszła do tego jeszcze odwaga i parę innych wartości.

Czym są wartości?

To pojęcie abstrakcyjne i nie ma zgodności w zakresie jego jednoznacznej interpretacji. Już starożytni mieli podzielone zdania na ten temat: od subiektywistycznej koncepcji Protagorasa, głoszącej, „że o wartości rzeczy decyduje nie rzeczywistość, lecz człowiek i jego subiektywne odczucie”, po obiektywistyczną Arystotelesa, zakładającą, że wartości są niezmienne i niezależne bez względu na to, czy podobają się jednostce czy nie (np. dobro, piękno czy sprawiedliwość).

Z kolei wybitny współczesny teoretyk i praktyk w dziedzinie wartości, prof. Milton Rokeach (autor książki Natura ludzkich wartości), określił wartość jako „trwałe przekonanie, że dany sposób postępowania lub ostateczny cel życia jest jednostkowo i społecznie bardziej atrakcyjny niż inne sposoby zachowania i inne cele życiowe”.

Niewątpliwie odkrywamy je, kształtujemy i potrafimy zmieniać na przestrzeni naszego życia.

Skąd się wzięło zarządzanie przez wartości?

Thomas J. Peters i Robert H. Waterman w książce Poszukiwanie doskonałości w biznesie z 1982 r. napisali, że gdyby mieli udzielić jednej uniwersalnej rady przedsiębiorcom na podstawie obserwacji najlepszych firm, to doradziliby im stworzenie systemu wartości.

Po nich, w 1994 r. Jim C. Collins i Jerry I. Porras opublikowali książkę Wizjonerskie organizacje. Skuteczne praktyki najlepszych z najlepszych. Po kilkuletnich poszukiwaniach odpowiedzi na pytanie, co sprawia, że niektóre przedsiębiorstwa przez kilkadziesiąt lat nieustannie utrzymują się w ścisłej czołówce najbardziej innowacyjnych i jednocześnie dochodowych firm na świecie, doszli do wniosku, że o trwałej pozycji firm-liderów decydowało przede wszystkim zachowanie nadrzędnych wartości.

Sprawę przypieczętowali Ken Blanchard i Michael O’Connor, wydając w 1997 r. książki Zarządzanie poprzez wartości. Termin Managing by Values (MBV) na dobre zagościł w świecie zarządzania.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 52/2020

Klient nie/rentowny. Jak badać rentowność klientów według kanałów sprzedaży?

CiRZ_250_29.jpg

Badanie rentowności klientów jest istotnym zagadnieniem w przedsiębiorstwach, w szczególności w sytuacji, w której danemu klientowi oferowane są preferencyjne ceny. Może się zdarzyć wówczas, że choć pozornie marża uzyskiwana we współpracy z danym klientem pozostaje na akceptowalnym poziomie, to po uwzględnieniu wszystkich kosztów związanych z obsługą danego klienta okaże się, że jest to klient nierentowny dla przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Rzecznik klienta w firmie

SS_52_74.jpg
  • Jakie są zadania rzecznika klienta w firmie?
  • Kiedy warto się zastanowić nad utworzeniem takiego stanowiska w swojej organizacji?
  • Jakie umiejętności i kompetencje powinna mieć osoba zatrudniona jako rzecznik klienta?
Czytaj więcej

Zmiana grupy docelowej produktu/usługi ‑ kiedy warto?

SS_52_43.jpg
  • Dlaczego dobór grupy docelowej produktu/usługi jest tak ważny?
  • Czy i kiedy warto zmienić grupę docelową?
  • Jakimi kanałami dotrzeć do nowej grupy docelowej?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama