Sukces firmy w działalności eksportowej uzależniony jest od optymalnego wyboru rynku docelowego uwzględniającego zarówno potencjał, jak i cele oraz możliwości przedsiębiorstwa. W jaki sposób wybierać rynek, a także z jakich informacji korzystać w tym procesie?
Pozyskiwanie informacji o rynkach zagranicznych
Jednym z kluczowych zasobów przedsiębiorstwa są informacje na temat rynku. Nabierają one dodatkowego znaczenia przy rozwoju zakresu przestrzennego i wchodzeniu przez firmę na rynki zagraniczne. Dotyczy to szczególnie etapu wyboru rynku i poszukiwania przewagi konkurencyjnej w otoczeniu zróżnicowanym prawnie, ekonomicznie i kulturowo. W takich warunkach podejmowanie decyzji jest obciążone większym ryzykiem niż na rynku krajowym, gdzie są one oparte na doświadczeniu działających na nim menedżerów. W podobnych sytuacjach można wykorzystać informacje zarówno ze źródeł pierwotnych, jak i wtórnych. Użyteczność źródeł informacji zależy w dużym stopniu od ich specyfiki (zalet i wad), a także od potrzeb informacyjnych na poszczególnych etapach wyboru rynku (rysunek 1).
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.