• Na czym polega pułapka pakietowania i jak przestać w nią wpadać?
  • Jak planować językiem działania?

Każdy z nas ma takie zadania, które kiedyś rozpoczął, ale z różnych powodów porzucił i od tej pory są niedokończone. Odkładamy na później sprawy nudne, uciążliwe lub te, o których wiemy, że ich załatwienie będzie trwało długo. Gdy brakuje presji albo jest ona za słaba, na myśleniu o finalizacji się kończy. Można powiedzieć, że są to wyrzuty sumienia, które mniej czy bardziej regularnie pojawiają się w Twoich myślach. Co robi wiele osób? Zadręcza się i pozostawia sprawę niedokończoną (…).

Najbardziej męczące są niezrobione rzeczy, które widać gołym okiem: za każdym razem, kiedy na nie spojrzysz, przypominają Ci o sobie (…). Nie ma nic gorszego dla samopoczucia niż obiecanie sobie, że zaczniesz o siebie dbać, zdrowo się odżywiać i ćwiczyć, następnie porzucenie tego po tygodniu, a potem wyrzucanie sobie w myślach porażki za każdym razem, gdy przechodzisz obok siłowni lub działu z warzywami w sklepie. I tak jest z każdą tego typu sprawą.

Ćwiczenie

Sprawdź, co odkładasz na później:

  1. wypisz wszystkie sprawy i zadania, które odłożyłeś na później;
  2. rozejrzyj się wokół, aby przypomnieć sobie o małych sprawach, którymi miałeś się zająć, i również umieść je na liście;
  3. przejrzyj swój kalendarz i listy z zadaniami do wykonania z poprzednich dwóch tygodni. Dopisz do listy wszystko to, czego nie sfinalizowałeś.

Dlaczego odkładasz te sprawy? Oprócz problemów z wyznaczeniem priorytetów czy ze zmiennym środowiskiem pracy najczęściej obwiniamy własną motywację. W połowie przypadków przyczyna tkwi jednak gdzie indziej – i tutaj wracamy do kwestii działania mózgu.

Zapamiętaj!

Duża liczba zaległych spraw nie tylko odbiera Ci energię do działania, lecz także obniża Twoją samoocenę i źle działa na poczucie osobistej skuteczności. Dzieje się tak, ponieważ nie dotrzymujesz obietnic złożonych samemu sobie.

Pułapka pakietowania

Procesy myślowe związane z planowaniem i wyznaczaniem celów są ogromnie kosztowne energetycznie, ponieważ wymagają uruchamiania głębszych pokładów pamięci i porównywania dużej ilości danych1. Dlatego ludzki mózg zawsze, gdy tylko się da, dąży do unikania takich sytuacji, stosując proces nazwany przez Davida Rocka – w książce Twój mózg w działaniu – pakietowaniem. Pakiety to wielkie skróty myślowe, mieszczące w sobie duże porcje danych w formie skomplikowanych map skojarzeń. Dzięki pakietowaniu nie musisz za każdym razem szczegółowo wszystkiego analizować i możesz sprawnie podejmować decyzje, bazując na wspomnianych skrótach myślowych. To wspaniały proces, gdyż pozwala Ci spojrzeć na Twoje działania niejako z lotu ptaka i planować długoterminowo – wygodny i szybki, gdy spisujesz listę spraw na dziś, ale fatalny, gdy następnie zabierasz się do wykonania zadań z owej listy.

Zamiast na realną listę rzeczy do zrobienia patrzysz na listę skrótów myślowych, czyli pakietów, a pod nimi kryją się zupełnie inne działania niż te, które zapisałeś na kartce. W efekcie spoglądasz na punkt „wyślij e-mail” i w zasadzie nie wiesz, co masz zrobić, dopóki na nowo tego nie przeanalizujesz. Musisz włożyć energię w zastanowienie się, co to w praktyce oznacza, i (…) nie masz już energii na przeprowadzenie tego procesu. Patrzysz więc na daną pozycję ze swojej listy czy na stertę dokumentów, a następnie myślisz: „Ech, zrobię to jutro”. I tak przez najbliższe pół roku (…). Jednak sam fakt, że sporządzasz listę zadań, nie sprawia jeszcze, że w czymkolwiek Ci ona pomoże. Równie dobrze to właśnie ona może być przyczyną Twoich problemów z zarządzaniem czasem, bo nadając jej formę ogólnych haseł, rzucasz sobie kłody pod nogi – i Twój umysł się gubi. Jesteś nieskuteczny na własne życzenie. Co więcej, jeżeli masz nawyk zapisywania wszystkiego za pomocą skrótów myślowych, musisz wielokrotnie myśleć o tym samym zamiast pomyśleć tylko raz, a dobrze2. To taki mentalny kwiatek, na który patrzysz, ale którego nie podlewasz.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

"Zrobię to jutro" - jak walczyć z prokrastynacją?

SS_45_71.jpg
  • Czym prokrastynacja jest, a czym nie jest?
  • Co zyskujemy, kiedy odkładamy zadania na później?
  • Co robić, żeby działać bardziej skutecznie?
Read more

Jak zwiększyć swoją autentyczność i siłę perswazji?

SS_45_75.jpg
  • Co zrobić, znajdując się w sytuacji, kiedy wiemy coś najlepiej i chcemy podzielić się swoją wiedzą z innymi, ale nie chcemy zostać uznani za przemądrzałych?
  • W jakich sytuacjach bycie szczerym i otwartym, jeśli chodzi o nasze słabości, może nam pomóc, umożliwiając zdobycie silnej pozycji w negocjacjach?
Read more
On-line only no. 45/2019

6 technik zarządzania stresem

  • W jaki sposób nauczyć się zarządzać stresem, by to nie on kierował życiem?
  • Jak można przygotować się do stresującej sytuacji, by mniej odczuć skutki stresu?
  • Jak po stresującej sytuacji rozładować napięcie, które kumuluje się w ciele?
     
Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama