Menedżer emocji

SS_44_66.jpg
no. 44/2019
  • Dlaczego osoby z wysokim poziomem inteligencji emocjonalnej zarządzają firmami, prowadzą z sukcesem własne biznesy lub awansują w korporacjach, a pozostałe często znajdują się w ogonie satysfakcji z życia?
  • Dlaczego samoświadomy menedżer osiąga lepsze wyniki w pracy i jest szczęśliwszy na niwie prywatnej?
  • Jak rozwijać u siebie i swoich pracowników inteligencję emocjonalną?

Jako menedżerowie najczęściej przyjmujemy do pracy osoby z odpowiednimi wiedzą i doświadczeniem, a zwalniamy takie, które nie potrafią dopasować się do zespołu na poziomie postaw lub motywacji. Z kolei jako kandydaci najczęściej zatrudniamy się w nowym miejscu, kiedy oferowana praca daje perspektywę awansu, wpływu lub po prostu wyższych dochodów. Zwalniamy się zaś zazwyczaj z powodu… fatalnego SZEFA. Kluczem są EMOCJE, które notorycznie pomijamy na etapie rekrutacji, zarządzania i treningu menedżerskiego.

W paszczy afektu

Miejsce akcji: Kraków, duża firma sprzedażowa. Przyjechałem na sesje mentoringowe z najlepszymi handlowcami. Przed pierwszym spotkaniem podchodzi do mnie pani menedżer oddziału i pyta: – Tomek, czy mogę zobaczyć, jak pracujesz? Ufam ci, bo dużo dobrego o tobie słyszałam, ale chciałabym być obecna na jednej sesji.

Oczywiście, jeżeli przedstawicielka wyrazi zgodę, nie widzę przeciwwskazań, to całkowicie zrozumiałe, że chcesz poznać mój warsztat – odpowiedziałem. Sesja wystartowała. Prowadzę ją relacyjnie. Po kwadransie wkradają się emocje. Pani menedżer kręci się na krześle. W końcu nie wytrzymuje i wybucha w kierunku jednej z uczestniczek: – Laska, ty słuchaj Tomka, kur**! Tomek to bardzo mądry człowiek! Przejechał setki kilometrów, żeby nam pomóc!

Skonfundowany spojrzałem na panią menedżer i zaapelowałem:

Dziękuję za pomoc. Pozwól mi jednak poprowadzić sesję według założonego na początku kontraktu. O jej przebiegu porozmawiamy po jej zakończeniu. Możemy się tak umówić?

Pani menedżer odpowiedziała: – Tak, sorry, po prostu mnie wku**iła.

Epilog: po miesiącu z firmy odeszła kluczowa przedstawicielka handlowa, a po trzech firma zwolniła panią menedżer.

Porwanie emocjonalne

Analfabetyzm emocjonalny to nie tylko niekontrolowane wybuchy wściekłości, ale również brak świadomości własnych odczuć, emocji innych, niepotrzebne ruminacje (zadręczanie się) i niewłaściwe wyrażanie krytyki. To ostatnie jest najczęstszym powodem odejść z pracy. W mózgu winowajcą porwań emocjonalnych jest układ limbiczny składający się m.in. z hipokampu i ciała migdałowatego, które jest swoistym magazynem emocji związanych z przeszłością i, często nieadekwatnych, reakcji emocjonalnych wdrukowanych w nas w czasie wzrastania (1-6. rok życia).

Master Person Analysis jest systemem opartym na kwestionariuszu osobowości zawodowej, stworzonym przez firmę Master Management International z siedzibą w Danii. Test ten już od ponad 30 lat jest z powodzeniem wykorzystywany na rynkach Europy. Master Person Analysis należy do kategorii testów psychologicznych zaprojektowanych pod kątem potrzeb działów personalnych. W Polsce z Master Person Analysis korzystają m.in.: Empik, FM Logistics, Valeant (ICN Polfa Rzeszów), KRKA, Pandora, Pramerica, Ramirent, Sonion.

 

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

Dobry szef - lepszy pracownik

SS_44_62.jpg
  • Jakimi cechami charakteryzuje się pozytywny lider?
  • Jak pogodzić pozytywne nastawienie z wymaganiami wobec zespołu?
  • Na czym polega zasada jednego procenta?
Read more

Ludzki szef, czyli mity na temat empatii

SS_44_57.jpg
  • Dlaczego niektórzy menedżerowie boją się empatii w pracy?
  • Na czym powinna polegać empatia szefa?
  • Jakie są popularne (i niewłaściwe) reakcje, które stosują szefowie zamiast empatii?
Read more

Na ile jesteś odważny liderze, czyli odwaga kierownicza w praktyce

SS_43_68.jpg
  • Czym jest odwaga kierownicza?
  • Jakie mogą być skutki zarówno niedoboru, jak i nadmiaru odwagi?
  • Jakie style przywódcze wyróżniamy i czym się charakteryzują?
Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama