Emocje mają wpływ na nasze ciało i umysł i niewiele można na to poradzić. Na pewno warto nauczyć się, które z nich najczęściej towarzyszą nam w życiu. Wgląd we własne stany emocjonalne jest kluczowy do tego, żeby reagować adekwatnie do bodźca.

Na większość zdarzeń w życiu nie mamy wpływu. Na to, jak zachowują się ludzie i jakich dokonują wyborów również. Mamy za to stuprocentowy wpływ na to, jak MY zareagujemy w obliczu takich zdarzeń. Jeśli pracownik nie pojechał na spotkanie z kluczowym dla firmy klientem, to szef sprzedaży może wybrać, jak się w takiej sytuacji zachowa. Na samo zdarzenie wpływu nie ma już żadnego – wielu szefów o tym zapomina i denerwuje się, że nie udało im się zapobiec takiej sytuacji. Wpadają zwykle w furię, mówią przy tym rzeczy, których później żałują. Niektórzy są na tyle dojrzali, że przepraszają.

Nauczono mnie, że w biznesie nie wolno pokazywać emocji. Jednak wolno o nich mówić. Taka zasada pochodzi z komunikacji interpersonalnej i komunikatów wygłaszanych w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Takie komunikaty są bardzo bezpieczne i doskonale uniemożliwiają eskalację konfliktu, jaki może wybuchnąć wokół niepożądanego zdarzenia, które właśnie budzi w nas wulkan negatywnych emocji.

Warto zwrócić uwagę, że zwrot „panowanie nad emocjami” niemal natychmiast kojarzy się z negatywnymi emocjami, którymi dobrze jest racjonalnie zarządzać. A czy w przypadku szefa nie dzieje się przypadkiem również tak, że owe pozytywne, pożądane i wyczekiwane przez pracownika emocje również są hamowane i nieokazywane? Jest to myśl warta przeanalizowania.

Jak brzmi taki komunikat?

Kiedy słyszę, jak mówisz do mnie w ten sposób, to czuję, że… (i w tym miejscu śmiało i otwarcie można wyrazić swoje odczucia)

Kiedy powiedziano mi, co zrobiłeś, poczułem … (podobnie jak wyżej, należy wymienić odczuwaną emocję)

Co najczęściej wyprowadza z równowagi szefa?

Pełna lista składałby się zapewne z setek pozycji. Ja chciałbym zwrócić uwagę na ten obszar, który będzie prawdopodobnie wspólnym mianownikiem większości, czyli zakłócenia w komunikacji pomiędzy szefem a członkami jego zespołu. Sytuacje, w których szef myśli, że powiedział to, co miał na myśli, podczas gdy pracownik usłyszał i zrozumiał coś zupełnie innego.

Czy warto rozwijać umiejętność panowania nad emocjami, czy może rozsądniej jest działać prewencyjnie i nie dopuszczać do takich sytuacji? Powiedziałbym, że znacznie łatwiej jest nauczyć się reagować odpowiednio do docierających do szefa emocji, niż rozwijać talent niedopuszczania do takich sytuacji. Jest wiele sposobów i technik radzenia sobie z emocjami „tu i teraz”. Na przykład moja ulubiona technika „Zostań słoniem”.

W trudnej sytuacji interpersonalnej zwolnij tempo reagowania

Poczuj się jak słoń – duże, ciężkie i powolne zwierzę. Mów wolniej, oddychaj wolniej, dopytuj, parafrazuj. Zbieraj dane i nie reaguj jak grzechotnik – natychmiast. Utrzymuj kontakt wzrokowy, jeśli trzeba, dotknij nawet drugiej osoby, żeby wzmocnić przekaz. Zanim odpowiesz na pytanie – zrób wdech i wydech i daj sobie prawo do zastanowienia się. „Jestem słoniem” to sprawdzona propozycja kontroli tempa własnego zachowania, dzięki czemu druga strona odbiera nas jako pewniejszych siebie i wypowiadanych słów.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

"Zrobię to jutro" - jak walczyć z prokrastynacją?

SS_45_71.jpg
  • Czym prokrastynacja jest, a czym nie jest?
  • Co zyskujemy, kiedy odkładamy zadania na później?
  • Co robić, żeby działać bardziej skutecznie?
Read more

Jak zwiększyć swoją autentyczność i siłę perswazji?

SS_45_75.jpg
  • Co zrobić, znajdując się w sytuacji, kiedy wiemy coś najlepiej i chcemy podzielić się swoją wiedzą z innymi, ale nie chcemy zostać uznani za przemądrzałych?
  • W jakich sytuacjach bycie szczerym i otwartym, jeśli chodzi o nasze słabości, może nam pomóc, umożliwiając zdobycie silnej pozycji w negocjacjach?
Read more
On-line only no. 45/2019

6 technik zarządzania stresem

  • W jaki sposób nauczyć się zarządzać stresem, by to nie on kierował życiem?
  • Jak można przygotować się do stresującej sytuacji, by mniej odczuć skutki stresu?
  • Jak po stresującej sytuacji rozładować napięcie, które kumuluje się w ciele?
     
Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama