Podejmowanie właściwych decyzji wymaga już nie tylko intuicji, ale także oparcia na danych. Umiejętne połączenie obu tych elementów zwiększa szansę na końcowy sukces. Tylko jak w gąszczu liczb dostrzec to, co najważniejsze?

Istnieje pewna staroindyjska przypowieść o ślepcach spotykających słonia pierwszy raz w życiu. Dotykają zwierzę po kolei, próbując je opisać. Pierwszy podszedł do zwierzęcia, dotknął jego masywnego boku i zakrzyknął: – Słoń jest niczym błotnisty mur! Drugi chwycił trąbę i orzekł: – Przeciwnie, słoń jest podobny do węża! Trzeci ślepiec, dotknąwszy kłów, powiedział: – Ależ nie, słoń jest ostry jak miecz! Czwarty ślepiec zbliżył się do słonia, chwycił go za ogon i powiedział: – Mylicie się, jest jak gruba lina! Wreszcie piąty, dotykając jego nogi, uznał: – Słoń przypomina marmurową kolumnę.

Choć to bardzo stara opowieść, aktualności jej przesłania – że choć wiele osób patrzy, nikt nie widzi całej prawdy – wszyscy doświadczamy na co dzień. Z jednej strony ile osób, tyle opinii, z drugiej zaś, próbując bazować na liczbach, danych i faktach, wiele osób tworzy własną wersję prawdy, zwłaszcza gdy w użyciu jest kilka źródeł danych. Na szczęście szefowi sprzedaży i wszystkim menedżerom przychodzi z pomocą dziedzina, którą wiele lat temu nazwano Business Intelligence, co dosłownie można przetłumaczyć jako „inteligencja biznesowa”. Ten skomplikowany termin warto przełożyć na praktyczną definicję – to dostarczanie właściwych informacji odpowiednim osobom, we właściwym czasie oraz formie, pomagających w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych.

O co chodzi w świecie „BI”, czyli wszyscy jesteśmy analitykami

Kilkanaście ostatnich lat przyniosło wiele rozwiązań informatycznych, które dodają do swoich nazw „BI” lub zaliczane są do rozwiązań z tej półki. Jednak w biznesie nie chodzi o to, by kolekcjonować programy, ale żeby rozwiązywać problemy. A dopiero niedawno zrozumiano, że głównym klientem tych rozwiązań nie powinien być dział IT, ale każdy pracownik obszaru biznesowego, w szczególności zaś działy analiz pracujące na rzecz swoich menedżerów, w szczególności szefów sprzedaży. Wynika to z faktu, że właśnie te osoby szukają odpowiedzi na pytania własne i innych. Podsumowując wyścig technologiczny, najlepsze programy skupiły się wokół następujących zagadnień (patrz rys. 1):

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?
  • Jak unikać czynników demotywujących w pracy handlowca?
  • Jakie są skuteczne sposoby, aby uniknąć wypalenia zawodowego?
  • Co nam daje wyznaczanie sobie celów i jak te cele powinny być opisane?
Czytaj więcej

Lekcje przywództwa ‑ od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców

Lekcje przywództwa - od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.