• Dlaczego techniki sprzedażowe nie działają?
  • Jakie lęki handlowców najczęściej blokują sprzedaż?
  • W jaki sposób planować codzienną pracę, żeby zwiększyć swoją sprzedażową skuteczność?
Co blokuje twoją sprzedaż?

Kiedy jeszcze pracowałem w pośrednictwie finansowym, gdzie wynik sprzedażowy był na świeczniku każdego dnia, pewnego razu mieliśmy wizytację dyrektora regionalnego, który zapytał nas: co sprawia, że czasami wasz kolega z biurka obok zarabia trzy albo cztery razy więcej od was? To dobre pytanie, które niech będzie wstępem do blokad, jakie możemy spotkać na swojej drodze w realizacji celów w obsłudze klientów.

Wymówki to kłamstwa

Pytanie z nagłówka, które usłyszeliśmy od naszego dyrektora, wygenerowało automatycznie tamtego dnia kilka odpowiedzi. Zatem, czemu kolega z biurka obok ma lepsze wyniki od nas? Bo:

  • ma lepszą bazę klientów,
  • pracuje dłużej i żyje z poleceń,
  • ma lepiej przydzielane leady,
  • ma lepszy region.

Można tak wymieniać długo. Żaden dyrektor regionalny nie chce słyszeć takiej argumentacji, a i trzeba przyznać, że handlowcy nie zawsze mają odwagę powiedzieć na głos to, co czują, myślą albo mówią między sobą w kuluarach. Sam byłem jednym z tych, którzy nawet jeśli na głos tego nie mówili, to często myślałem, że inni mają szczęście i po prostu lepszych klientów, którzy biorą więcej, czy też w ogóle coś biorą. Tymczasem takie argumenty Jocko Willink (emerytowany oficer sił specjalnych marynarki wojennej USA) lubi nazywać kłamstwami, jakimi się karmimy w życiu lub pracy. Dzisiaj wiem, że Willink ma rację, bo gdybym wtedy porównał rzetelnie np. bazy klientów, jakimi dysponowałem ja i któryś z moich kolegów, to oczywiście okazałoby się, że różnice w szeroko pojętym potencjale zakupowym klientów są znikome. Patrząc na obsługę przez pryzmat 18 lat swojego doświadczenia, mogę śmiało napisać, że bycie szczerym ze sobą w kontekście swojej pracy jest kluczowe i wcale nie takie proste. Zazwyczaj uważamy, że zrobiliśmy wszystko, co było w naszej mocy, aby zrealizować zadania i cele, a brak ich wykonania jest zazwyczaj winą klientów, firmy, albo oferty, usługi, czy naszego produktu. I żeby teraz było jasne, nie chodzi wcale o obwinianie siebie za brak sprzedaży, bo to nie o winę chodzi, lecz analizę trzech kluczowych obszarów, które niczym prawa w fizyce, gwarantują sukces w obsłudze klienta. Chodzi mianowicie o:

  1. Nasze nastawienie.
  2. Umiejętności miękkie.
  3. Planowanie.

Zwróćmy uwagę, że nie ma tutaj miejsca na „techniki sprzedażowe”. Każdy, kto w sprzedaży liczy na magiczne formuły, sztuczki i stwierdzenia, które niczym za naciśnięciem magicznego przycisku „kupuj” skłonią klienta do współpracy, srogo i szybko się zawiedzie. W karierze handlowej naprawdę nie ma drogi na skróty czy windy do sukcesu. Są schody, na których należy systematycznie trenować, jak na siłowni i nie ma tu większych tajemnych sztuczek. Mogą jednak pojawić się blokady, które można porównać do zadyszki w trakcie biegu. Każdy mistrz w jakiejkolwiek dziedzinie może to potwierdzić, że prędzej czy później spotka nas spadek albo wyhamowanie postępów. Analizując wymienione wcześniej trzy obszary, może się okazać, że zdiagnozujemy u siebie przyczynę zastoju, a taka diagnoza to już połowa sukcesu w podjęciu się „leczenia” i usunięcia blokady.

Nastawienie

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Przepis na sprzedażową porażkę

Przepis na sprzedażową porażkę
  • Co może blokować sprzedaż w twojej firmie?
  • Dlaczego porażka w sprzedaży jest trochę jak katastrofa lotnicza?
  • W jaki sposób myślenie o reklamacjach przekłada się na sprzedaż?
Czytaj więcej

Jak rozpoczynać rozmowy telefoniczne, żeby klient nie odłożył słuchawki

Jak rozpoczynać rozmowy telefoniczne, żeby klient nie odłożył słuchawki
  • Jak zbudować pozytywne pierwsze wrażenie w rozmowie telefonicznej z klientem?
  • Jakiego radia słucha każdy klient?
  • Jaki pretekst spowoduje, że klient zdecyduje się kontynuować rozmowę?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.