• Z jakich elementów składa się proces benchmarkowania?
  • Jakie wyróżnia się rodzaje benchmarkingu w zależności od relacji z wzorcowym przedsiębiorstwem?
  • Jakie błędy można popełnić, stosując benchmarking, i czym one grożą?

Czasy odkrywania benchmarkingu dawno minęły. Koncepcja, którą 20–30 lat temu przedstawiano na uczelniach ekonomicznych jako nowatorską, dziś jest stosowana dość powszechnie, przynajmniej fragmentarycznie. W dynamicznej rzeczywistości gospodarczej, w której skracają się cykle życia produktów, nasila się konkurencja i pojawiają się nowe metody walki o klienta, wszyscy obserwują poczynania wszystkich i zadają sobie to samo pytanie: Jak oni sobie radzą w tych okolicznościach? To fundament analizy benchmarkingowej, w której nietrudno jednak o błędy niweczące korzyści z jej stosowania. Które z nich występują najczęściej?

1. Brak przygotowania procesu

Rozumienie konieczności obserwowania otoczenia gospodarczego i doskonalenia własnej firmy poprzez jej porównywanie z najlepszymi na rynku nie oznacza jeszcze faktycznego stosowania benchmarkingu. W ramach tego procesu można wskazać kilka kluczowych etapów występujących w każdym przypadku (rysunek 1). Praktycznie każdy z nich jest potencjalnym źródłem problemów, których przezwyciężenie jest niezwykle istotne dla powodzenia całego przedsięwzięcia.

Krytyczne jest nie tylko zdefiniowanie celu analizy benchmarkingowej, ale także zbudowanie realnego planu działań. Tego nie da się osiągnąć bez zaangażowanego zespołu, który w szczególny sposób będzie nadzorował podejmowane działania i autoryzował wypracowane rozwiązania. Warto rozważyć poszerzenie go o konsultantów zewnętrznych – ich obiektywizm może być wielką wartością dodaną. Niezwykle ważne jest też, by poinformować o projekcie całą załogę – należy pamiętać, że zaniedbanie w tym obszarze grozi nadmiernym oporem wobec zmian czy wręcz ich sabotowaniem przez pracowników, niezależnie od ich faktycznego zakresu.

2. Koncentracja na redukcji kosztów

Analiza benchmarkingowa winna prowadzić do poprawy funkcjonowania firmy, a to nie oznacza automatycznej redukcji kosztów. Błąd popełniają ci menedżerowie, dla których nadrzędnym celem są cięcia, a projekt benchmarkingowy ma jedynie służyć ich uzasadnieniu.

To całkowite nieporozumienie. Może się przecież okazać, że stosowanie najlepszych praktyk rynkowych wymaga ponoszenia dodatkowych nakładów finansowych, w tym takich, na które danej firmy po prostu nie stać.

Jednocześnie należy pamiętać, że same działania związane z projektem przez pewien czas mogą wywołać większe wydatki, choćby związane z koniecznością zbierania danych. Jeżeli więc tak naprawdę chodzi wyłącznie o redukcję kosztów, lepiej nie używać do tego benchmarkingu.

3. Mit rozwiązania idealnego

Niebezpieczne jest przekonanie menedżerów wyższego szczebla, że istnieje idealne rozwiązanie, które z łatwością można przenieść do własnej firmy. Błąd ten w praktyce może występować w wersji light, w której szefowie zmuszają zespół wdrożeniowy do niekończących się poszukiwań owego rozwiązania, albo hard, w której z góry wiedzą, jakie to rozwiązanie, i oczekują tylko jego wdrożenia w organizacji.

W rzeczywistości prostych transferów nie ma, a nawet najlepsza praktyka z powodzeniem stosowana przez bliźniaczy podmiot wymaga dopasowania do niepowtarzalnej specyfiki firmy. Pamiętajmy, że dla wielu członków zespołu wdrożeniowego właśnie to dopasowywanie może być najbardziej wartościowym elementem pracy. Pozbawienie ich tego grozi demotywacją. Unikajmy tego!

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Źródła analiz benchmarkingowych

SS_50_18.jpg
  • Jakie rodzaje benchmarkingu możemy wyróżnić?
  • W jakich krokach powinien przebiegać?
  • Gdzie szukać danych przydatnych do analizy benchmarkingowej?
Czytaj więcej

Benchmarking ‑ tajna broń szefa sprzedaży

SS_50_6.jpg
  • Jak wykorzystać benchmarking do poprawy wyników i zbudowania przewagi konkurencyjnej?
  • O co należy zadbać wdrażając benchmarking wewnętrzny przy wykorzystaniu źródeł informacji dostępnych wewnątrz organizacji?
  • O czym należy pamiętać przy wdrażaniu benchmarkingu zewnętrznego, aby wykorzystać pełnię możliwości i korzyści z nim związanych?
Czytaj więcej

Inbound marketing w prospectingu ‑ sojusz dla wzrostu sprzedaży

SS_49_16.jpg
  • Dlaczego tradycyjny prospecting, mimo mnogości dostępnych na rynku narzędzi, nie zawsze się sprawdza?
  • Jak wykorzystać inbound marketing w prospectingu?
  • Dlaczego handlowiec nie zawsze musi sprzedawać, żeby sprzedać?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama