- Czym jest marketing relacji i jak wykorzystać go w sprzedaży?
- W jaki sposób programy lojalnościowe oraz bonusy wpływają na decyzje zakupowe?
- Jak inne marki wykorzystują marketing relacyjny, programy lojalnościowe i komunikację do zwiększenia sprzedaży?

Celem każdego menedżera sprzedaży powinno być nie tylko zdobycie nowych klientów, ale przede wszystkim utrzymanie lojalności obecnych. Stanowi to wyzwanie ze względu na ciągłe zwiększanie się wartości koszyków zakupowych oraz częstotliwości transakcji, a co za tym idzie, świadomości konsumentów odnośnie do ich oczekiwań pod względem prezentacji i zawartości oferty oraz obsługi posprzedażowej. Rozwiązaniem jest długodystansowa i przemyślana komunikacja oraz oferowanie wartości dodanej do transakcji. Co zrobić, żeby zadbać o lojalność klientów?
Skuteczna i szybka komunikacja
Odpowiednia komunikacja z klientami marki, ale też tymi, którzy dopiero nimi zostaną, to ważny element wsparcia sprzedaży. Nie należy zapominać o mocy content marketingu zarówno przy publikacjach w social mediach, newsletterze czy na blogu, jak i w materiałach edukacyjnych w formie wideo bądź krótkich poradników instruktażowych. Dzielenie się wiedzą, oprócz oczywistych korzyści związanych z budowaniem wizerunku eksperta ułatwia zbudowanie lojalności odbiorcy, który otrzymując przydatne dla niego treści, chętnie wraca i decyduje się ponownie na zakup w sprawdzonym miejscu.
Na przykład Oriflame ułatwia swoim odbiorcom dobór produktów oraz ich wykorzystanie, dostarczając im praktyczne wideotutoriale ze wskazówkami, m.in.: Jak uzyskać efekt sztucznych rzęs, Rytuał oczyszczania cery czy 3 sposoby na użycie podkładu w sztyfcie. Pozwala to nie tylko wzbudzić zainteresowanie konkretnym asortymentem, ale przede wszystkim zwiększyć przywiązanie do marki oraz jej oferty.
Równie ważne, co edukacja i dzielenie się wiedzą, są dostępność marki w różnych kanałach i szybka komunikacja – potwierdza to najnowszy raport Izby Gospodarki Elektronicznej – „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”. Okazuje się, że współcześni konsumenci oczekują kompleksowej obsługi związanej z reagowaniem na ich zapytania w ciągu 1–3 godzin, dotyczy to szczególnie tych, którzy decydują się na transakcje za pośrednictwem social mediów bądź aplikacji mobilnej1. Z tego względu warto zadbać o różne opcje kontaktu, a przede wszystkim o odpowiednie wskazanie godzin dostępności wsparcia oraz zapewnienie innych opcji, które pozwolą uzyskać odpowiedź bez konieczności rozmowy z pracownikiem. Dobrze sprawdzają się w tym przypadku np. czatboty, wysokiej jakości zdjęcia i prezentacje produktów w formie wideo, wizualizacje produktów offline z wykorzystaniem smartfona, szczegółowe opisy, artykuły poradnikowe i tutoriale czy wirtualne przymierzalnie.
Vision Express umożliwia przymierzenie okularów w domowym zaciszu, bez konieczności dokonywania transakcji, dzięki wykorzystaniu mechanizmu tzw. rzeczywistości rozszerzonej (augmented reality – AR). Wystarczy postępować według wskazówek na ekranie, nagrać krótki filmik ze swoją twarzą i wyskalować wymiary przy użyciu dowolnej plastikowej karty, żeby móc sprawdzić, jak wygląda na nas wybrany model. Pozwala to na zaoszczędzenie czasu oraz uniknięcie rozczarowania związanego z nieudanymi zakupami.
Pozostałe 56% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
