• W jakich zadaniach sztuczna inteligencja może zastąpić sprzedawcę, a w jakich go wspomóc?
  • Jak dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji poszerzyć swój lejek sprzedażowy?
Jak uczynić ze sztucznej inteligencji sojusznika sprzedawcy?

Czy się z tym zgadzamy, czy nie sztuczna inteligencja mocno zmieni nasz rynek pracy. Zamiast jednak oburzać się na jej działanie, lepiej zastanowić się, jak można ją najlepiej wykorzystać do zbudowania własnej pozycji zawodowej.

Chyba już dawno nie było tematu, którym tak mocno ekscytowałaby się duża część ludzkości, jak to miało miejsce ze sztuczną inteligencją w ostatnich miesiącach. W czasie wielu konferencji, debat, spotkań biznesowych i publicystycznych podejmowano się dyskusji na temat zmian, jakie pociągnie za sobą rozwój tej technologii. Nie inaczej jest także w środowisku sprzedażowym, które w sztucznej inteligencji upatruje zarówno źródła swoich szans, jak i zagrożeń.

Eksperci Światowego Forum Ekonomicznego, przygotowując w 2020 „The future of jobs Report” opracowali listę zawodów, których znaczenie będzie rosło i tych, które będą stopniowo zanikać – w tej drugiej grupie ulokowali m.in. zawody związane z komunikacją z klientem i obsługą klienta. Wiele wskazuje na to, że te zadania w dużej części zostaną zastąpione algorytmami sztucznej inteligencji, która szybko, bezbłędnie i po dużo niższych kosztach będzie mogła realizować obsługę klienta na wystarczającym poziomie. Szczególnie obsługa zadań rutynowych, nieskomplikowanych może być wykonywana z pominięciem człowieka.

Zamiast jednak załamywać ręce i pomstować na nowe czasy, warto przyjrzeć się sztucznej inteligencji pod kątem tego, jak można ją wykorzystać do poprawy jakości i efektywności swojej pracy oraz jak współpracować z nią, tworząc unikalną wartość dla klienta i... dla swojego pracodawcy.

Technologia sztucznej inteligencji rozwija się bardzo szybko, tanieje i staje się coraz bardziej złożona. Można ją wyuczyć wielu tych rzeczy, których nauczyliśmy się w pracy i sprawić, że współdziałając z nią staniemy się bardziej efektywni.

Oszczędność czasu

Dziś większość pracy sprzedawcy zajmuje nie kontakt z klientem – czy to nowym, czy tym już wcześniej pozyskanym – ale poszukiwanie informacji o klientach, a potem przygotowywanie rozmaitych wyliczeń, baz, dokumentów, umów itp. W większości tych prac pomóc może dobrze skonfigurowany algorytm.

Zazwyczaj poszukujemy nowych klientów, kierując się określonymi kryteriami. Część z nich to typowe cechy naszej grupy docelowej, jak branża, lokalizacja itp. Inne to wynik przewidywań co do tego, u kogo szczególnie może pojawić się potrzeba zakupienia produktu czy usługi, którą oferujemy. Na przykład możemy obecnie szukać szczególnie klientów, którzy realizują eksport do Chin. Tę część pracy zazwyczaj realizujemy przy pomocy wyszukiwarki lub ręcznie przeglądając kolejne strony. Niekiedy takie przeczesywanie Internetu zajmuje nam całe dnie, podczas gdy sztuczna inteligencja dostarczyłaby nam wyników takich poszukiwań w ciągu kilku minut.

Równie czasochłonnym elementem pracy sprzedawcy jest przygotowanie oferty pod potrzeby, które przedstawił mu klient. Często, w przypadku gdy usługa lub produkt są personalizowane, złożenie w całość ostatecznego ich kształtu i przeliczenie składowych na wartość ofertową zabiera nam więcej niż jeden dzień. Tymczasem konfigurator produktu zrobi to w parę chwil, nie tylko zaciągając do oferty właściwe dane, ale także pilnując, by pomiędzy wybranymi elementami nie występowały kolizje. Sztuczna inteligencja może też sprawdzać w czasie rzeczywistym dostępność poszczególnych półproduktów oraz wybierać zamienniki spośród kilku dostępnych producentów zależnie od wskazanych kryteriów np. najtańszych, najszybciej dostępnych, objętych najdłuższą gwarancją itp.

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak przedstawić ofertę i wyprzedzić konkurencję ‑ jedna rzecz, która zostawi innych w tyle

Jak przedstawić ofertę i wyprzedzić konkurencję - jedna rzecz, która zostawi innych w tyle
  • Dlaczego wysyłanie oferty na maila to kiepski pomysł?
  • Kiedy klient zwraca uwagę „tylko” na cenę?
  • Co zrobić, aby dobrze sprofilowany klient zapoznał z ofertą i nie szukał tylko oceny?
Czytaj więcej

Oferta na 6, czyli jak zrobić dobre wrażenie

Oferta na 6, czyli jak zrobić dobre wrażenie
  • Jak oferta przyciąga klientów wyglądem i treścią?
  • Jakich błędów w ofercie należy się wystrzegać?
  • Dlaczego dobra oferta sprzedaje?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.