- W jakich zadaniach sztuczna inteligencja może zastąpić sprzedawcę, a w jakich go wspomóc?
- Jak dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji poszerzyć swój lejek sprzedażowy?

Czy się z tym zgadzamy, czy nie sztuczna inteligencja mocno zmieni nasz rynek pracy. Zamiast jednak oburzać się na jej działanie, lepiej zastanowić się, jak można ją najlepiej wykorzystać do zbudowania własnej pozycji zawodowej.
Chyba już dawno nie było tematu, którym tak mocno ekscytowałaby się duża część ludzkości, jak to miało miejsce ze sztuczną inteligencją w ostatnich miesiącach. W czasie wielu konferencji, debat, spotkań biznesowych i publicystycznych podejmowano się dyskusji na temat zmian, jakie pociągnie za sobą rozwój tej technologii. Nie inaczej jest także w środowisku sprzedażowym, które w sztucznej inteligencji upatruje zarówno źródła swoich szans, jak i zagrożeń.
Eksperci Światowego Forum Ekonomicznego, przygotowując w 2020 „The future of jobs Report” opracowali listę zawodów, których znaczenie będzie rosło i tych, które będą stopniowo zanikać – w tej drugiej grupie ulokowali m.in. zawody związane z komunikacją z klientem i obsługą klienta. Wiele wskazuje na to, że te zadania w dużej części zostaną zastąpione algorytmami sztucznej inteligencji, która szybko, bezbłędnie i po dużo niższych kosztach będzie mogła realizować obsługę klienta na wystarczającym poziomie. Szczególnie obsługa zadań rutynowych, nieskomplikowanych może być wykonywana z pominięciem człowieka.
Zamiast jednak załamywać ręce i pomstować na nowe czasy, warto przyjrzeć się sztucznej inteligencji pod kątem tego, jak można ją wykorzystać do poprawy jakości i efektywności swojej pracy oraz jak współpracować z nią, tworząc unikalną wartość dla klienta i... dla swojego pracodawcy.
Technologia sztucznej inteligencji rozwija się bardzo szybko, tanieje i staje się coraz bardziej złożona. Można ją wyuczyć wielu tych rzeczy, których nauczyliśmy się w pracy i sprawić, że współdziałając z nią staniemy się bardziej efektywni.
Oszczędność czasu
Dziś większość pracy sprzedawcy zajmuje nie kontakt z klientem – czy to nowym, czy tym już wcześniej pozyskanym – ale poszukiwanie informacji o klientach, a potem przygotowywanie rozmaitych wyliczeń, baz, dokumentów, umów itp. W większości tych prac pomóc może dobrze skonfigurowany algorytm.
Zazwyczaj poszukujemy nowych klientów, kierując się określonymi kryteriami. Część z nich to typowe cechy naszej grupy docelowej, jak branża, lokalizacja itp. Inne to wynik przewidywań co do tego, u kogo szczególnie może pojawić się potrzeba zakupienia produktu czy usługi, którą oferujemy. Na przykład możemy obecnie szukać szczególnie klientów, którzy realizują eksport do Chin. Tę część pracy zazwyczaj realizujemy przy pomocy wyszukiwarki lub ręcznie przeglądając kolejne strony. Niekiedy takie przeczesywanie Internetu zajmuje nam całe dnie, podczas gdy sztuczna inteligencja dostarczyłaby nam wyników takich poszukiwań w ciągu kilku minut.
Równie czasochłonnym elementem pracy sprzedawcy jest przygotowanie oferty pod potrzeby, które przedstawił mu klient. Często, w przypadku gdy usługa lub produkt są personalizowane, złożenie w całość ostatecznego ich kształtu i przeliczenie składowych na wartość ofertową zabiera nam więcej niż jeden dzień. Tymczasem konfigurator produktu zrobi to w parę chwil, nie tylko zaciągając do oferty właściwe dane, ale także pilnując, by pomiędzy wybranymi elementami nie występowały kolizje. Sztuczna inteligencja może też sprawdzać w czasie rzeczywistym dostępność poszczególnych półproduktów oraz wybierać zamienniki spośród kilku dostępnych producentów zależnie od wskazanych kryteriów np. najtańszych, najszybciej dostępnych, objętych najdłuższą gwarancją itp.
Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
