• W jaki sposób wydarzenia ostatniej dekady na świecie wpłynęły na postrzeganie negocjacji w biznesie?
  • Co powoduje, że obowiązki szefa sprzedaży ewoluowały w stronę zarządzania informacją?
  • Dlaczego szef sprzedaży nie ucieknie od bycia koordynatorem procesów negocjacyjnych w organizacji?
Koniec ery szefa sprzedaży – nadchodzi szef negocjacji!

Co przyniesie przyszłość i od czego ona zależy? Czy mamy na nią wpływ? Bez względu na konieczność znajdowania odpowiedzi na wyzwania codzienności zatrzymanie się przez chwilę, by spróbować zmierzyć się z zagadnieniami dotyczącymi „jutra”, zaczyna być elementem życia prawie każdego z nas – także szefa sprzedaży.

Informacyjna Formuła 1

Nasze życie przyspieszyło tak bardzo, że liczba decyzji podejmowanych codziennie przez statystycznego człowieka wzrosła w ciągu stu lat z kilkuset do około trzydziestu tysięcy. Trudno w to uwierzyć, prawda? A jednak! Winna tego stanu rzeczy jest informacja – jej ilość i szybkość przepływu. Stymulowani różnymi bodźcami, bezwolnie poddajemy się temu, czym w każdej minucie zaskakuje nas świat. Właściwie każdą wiadomość mamy na wyciągnięcie smartfona. Liczba produktów na półkach sklepowych i towarów do kupienia przez Internet jest niewyobrażalna. Tylko Amazon zgromadził w swojej ofercie na 11 rynkach około 3 miliardy produktów! A przecież całkiem niedawno jedynym oknem na świat był wieczorny dziennik, radiowe wiadomości przekazywały co godzinę kilka najważniejszych zdarzeń, a ich rozwinięciem kolejnego dnia zajmowały się papierowe gazety. Niektórzy pamiętają też sklepy z kilkudziesięcioma produktami na półkach.

Postęp teoretyczny

Z czego zatem składa się teraz nasza rzeczywistość i jak to się stało, że do tego doszło? Wielu myślicieli od wieków snuje teorie na temat świata i jego rozwoju, chcąc znaleźć odpowiedź na fundamentalne pytanie: co składa się na historię ludzkości, co nas tworzy, co rozwija? Sięgnięcie do literatury i środków masowego przekazu pomaga prześledzić dzieje poszukiwań w tym zakresie. Począwszy od Heraklita, wielu intelektualistów twierdzi, że nasza historia to historia wojen. To właśnie wojna, w swym niszczącym, ale też budującym nowy porządek rzeczy dziele, wyznacza interwały rozwoju cywilizacji. François Guizot stworzył teorię opisującą historię ludzkości jako walkę klas społecznych, która jest matką wszelkiego postępu. Kilka lat temu zaś Stephen Hawking bezpardonowo podsumował historię ludzkości jako „w większości – historię głupoty”. Moglibyśmy pewnie snuć tę opowieść dalej, jednak już te trzy tezy pozwalają znaleźć wspólny mianownik. Otóż tym, co popycha świat do przodu i jest motorem rozwoju człowieka, jest komunikacja międzyludzka, której celem było i jest współdziałanie, czyli wymiana i realizowanie potrzeb, wzajemne korzystania z talentów, predyspozycji i umiejętności. Bez niego człowiek by nie przetrwał. Komunikacja, której efektem jest działanie koordynowane przez przekazywanie myśli w jakimś celu, to jednak coś więcej niż wyrażanie np. emocji. Ma wartość sprawczą, umożliwia kreowanie rzeczywistości, daje rezultat wymiany międzyludzkiej, która czyni ją komunikacją negocjacyjną.

Poliszynel przewraca się w grobie

W jakim celu jednak snujemy te rozważania i rozkładamy na czynniki pierwsze nasze dzieje? Czytelnikiem jest przecież szef sprzedaży, a nie studiujący przeszłość naukowiec. Odpowiedzią jest fakt, że przyspieszenie procesu przekazu informacji, rozwój nośników oraz dostęp do wszelkiego dobra tego świata dosłownie pod jednym klawiszem sprawiają, że cały łańcuch produkcji i dostawy również radykalnie zmienia swoje oblicze. Dodatkowo na dobrą sprawę już prawie niczego nie można ukryć. Producent czy usługodawca muszą być zatem bardzo uważni i stosować „mądrą otwartość”. Kiedyś tajemnice przedsiębiorstwa były rzeczywiście nieodkryte. W dzisiejszym świecie to raczej obietnice i trzymanie kciuków.

Negocjacje 360°

Zarówno towar, jak i usługa są oczywiście wynikiem pracy wielu osób, zajścia wielu procesów, splotem wielu myśli. Jednakże sukces lub porażka sprzedażowa nigdy dotąd nie były w tak dużym stopniu uzależnione od analizowanych na wszystkich etapach łańcucha dostaw informacji i wniosków z nich płynących, czyli od komunikacji pomiędzy odpowiedzialnymi za poszczególne procesy ludźmi.

Prawdziwym barometrem jakości produktu czy usługi jest weryfikacja ich jakości poprzez sprzedaż. Nie jest to oczywiście żadne odkrycie. Tradycyjne podejście do sprzedaży, zarówno w mniejszych firmach, jak i korporacjach, było takie, że dział sprzedaży jest po to, żeby sprzedawać – i ma znaleźć na to sposób. W dużych firmach zespołowi handlowemu pomaga dział marketingu, wymyślający sposoby na to, by było łatwiej, a przynajmniej głośno lub nawet spektakularnie. Nadeszły jednak takie czasy, kiedy to nowym i niezwykle ważkim elementem procesu sprzedaży staje się bycie uważnym poprzez zbieranie informacji z rynku i przekazywanie do wewnątrz organizacji wszelkich szczegółów, które wymuszają korekty w działaniu.

Ruszmy świat sprzedaży w posadach odpowiedzią na pytania: Kiedy zatem odbywa się ten wyśniony przez wszystkich zaangażowanych w powstanie produktu czy usługi proces sprzedażowy? Kiedy się kończy, a kiedy się zaczyna? Jakkolwiek to brzmi, trzeba przyznać, że ów moment sprzedażowy właściwie zniknął! Wszystko bowiem przemieniło się w negocjacje. Przesada? Fetyszyzowanie, żeby udowodnić własną tezę? Naciąganie rzeczywistości? No to sprawdzamy!

Pozostałe 59% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak przedstawić ofertę i wyprzedzić konkurencję ‑ jedna rzecz, która zostawi innych w tyle

Jak przedstawić ofertę i wyprzedzić konkurencję - jedna rzecz, która zostawi innych w tyle
  • Dlaczego wysyłanie oferty na maila to kiepski pomysł?
  • Kiedy klient zwraca uwagę „tylko” na cenę?
  • Co zrobić, aby dobrze sprofilowany klient zapoznał z ofertą i nie szukał tylko oceny?
Czytaj więcej

Oferta na 6, czyli jak zrobić dobre wrażenie

Oferta na 6, czyli jak zrobić dobre wrażenie
  • Jak oferta przyciąga klientów wyglądem i treścią?
  • Jakich błędów w ofercie należy się wystrzegać?
  • Dlaczego dobra oferta sprzedaje?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.