• Czym jest oferta wartości i dlaczego czasami należy ją zmienić?
  • Jak dokonać trafnej analizy obecnej oferty wartości?
  • Jak znaleźć swoją unikalną wartość dla klienta?
Nowe czasy, nowa oferta wartości?

Transformacja cyfrowa, nowe zachowania klientów, nowa normalność to hasła, które w ostatnim czasie dominują w biznesowej rzeczywistości. Dla organizacji sprzedażowych to duże wyzwanie.

Po pierwsze, firmy muszą wprowadzać zmiany na poziomie działań sprzedażowych, aby odnaleźć się w obecnej rzeczywistości. Po drugie, zmiany wymaga również oferta wartości. Okazuje się bowiem, że to, co jeszcze wczoraj było ważne dla klientów, dziś przestaje mieć znaczenie.

Historia pewnej firmy

W 1997 r. Reed Hastings wraz ze wspólnikiem, Markiem Randolphem, założyli firmę specjalizującą się w wypożyczaniu filmów DVD przez internet. Nie było to jedyne przedsiębiorstwo, które oferowało taką usługę, jego przewagą była jednak najszybciej rosnąca oferta tytułów, umiejętność przewidywania trendów rynkowych (w 1998 r. najpopularniejszym filmem był Lepiej być nie może, więc zaopatrzyli się w tysiąc egzemplarzy), oraz jedna, dość ciekawa opcja. Jeśli któremuś widzowi film szczególnie się spodobał – mógł... zostawić sobie płytę na zawsze, po uiszczeniu odpowiedniej opłaty.

Prawdziwa rewolucja nadeszła w 1999 r. Wtedy firma rozpoczęła wypożyczanie filmów w modelu subskrypcyjnym. Czegoś takiego nikt wcześniej nie zaoferował swoim klientom. Za stałą kwotę, użytkownik mógł trzymać w domu ustaloną liczbę filmów na DVD i dowolnie wymieniać je na kolejne.

Kolejny milowy krok w rozwoju przedsiębiorstwa to 2007 r., kiedy udostępniono użytkownikom możliwość oglądania filmów i seriali online. Gdy dołożymy do tego kolejny ważny ruch, czyli tworzenie własnych produkcji (dzięki czemu firma stała się poważną konkurencją dla telewizji i sieci kablowych) powstanie obraz giganta, który dziś jest niekwestionowanym liderem rynku. Mowa oczywiście o Netflixie.

Historia pokazuje, jak na przełomie kolejnych lat Netflix zmieniał model biznesowy oraz ofertę wartości dostarczaną klientom. Ze zwyczajnej wypożyczalni DVD stał się trendsetterem na rynku telewizji na żądanie. Zmiany przebiegały stopniowo i zajęły dobrych kilka lat. Ich historia pokazuje jednak, jak umiejętnie firma potrafiła dopasować swoją ofertę wartości do zmieniających się oczekiwań i preferencji klientów.

Marzec 2020 r. to dla całego świata, w tym świata sprzedaży, czas totalnej rewolucji. Masowe zamykanie pewnych segmentów rynku (retail, HORECA, beauty), duża zmiana na poziomie komunikacji z klientem (sprzedaż zdalna) oraz w obszarze channel mix wymusiły na firmach konieczność wprowadzenia szybkich zmian. Dotyczyły one zarówno formy funkcjonowania, jak i prowadzenia sprzedaży (np. branża retail musiała przestawić się na kanał e-commerce). W wielu przypadkach konieczna była również aktualizacja oferty wartości, którą firmy dostarczały swoim klientom. Okazało się bowiem, że problemy, z którymi klienci mierzyli się do tej pory, obecnie przestały mieć znaczenie. Rynek nie znosi próżni. W to miejsce pojawiły się więc nowe wyzwania i szanse biznesowe. Jak się okazało – szybka zmiana na poziomie oferty wartości, tak aby odpowiadała na aktualne problemy i wyzwania zmieniającej się rzeczywistości, to klucz do sukcesu. Rozwiązania, jakie zapewniamy klientom, są bowiem na tyle dobre, na ile istotne są problemy, których dotyczą.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jakie wydatki w dziale handlowym ograniczać w pierwszej kolejności?

Jakie wydatki w dziale handlowym ograniczać w pierwszej kolejności?
  • Dlaczego w okresie dekoniunktury warto szkolić kluczowych pracowników?
  • Jak przeprowadzać zmiany i cięcia budżetowe, nie nadwyrężając motywacji podwładnych?
  • Dlaczego znajomość matematyki biznesowo-handlowej zyskuje na znaczeniu w okresie dekoniunktury?
Czytaj więcej

Plany sprzedażowe na 2021 r. a pandemia

Plany sprzedażowe na 2021 r. a pandemia
  • Jakie wyzwania czekają na szefów sprzedaży i handlowców w 2021 r. w związku z niepewną sytuacją rynkową?
  • Dlaczego przed przystąpieniem do planowania należy wykonać proces segmentacji rynku i grup klientów?
  • Czy należy modyfikować wcześniej wyznaczone cele?
  • Na co zwrócić uwagę, weryfikując wyniki handlowców?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama