• Co może blokować sprzedaż w twojej firmie?
  • Dlaczego porażka w sprzedaży jest trochę jak katastrofa lotnicza?
  • W jaki sposób myślenie o reklamacjach przekłada się na sprzedaż?
Przepis na sprzedażową porażkę

Przygotowując się do napisania tego artykułu, planowałem, że będzie on napisany w taki sposób, jaki najbardziej lubię: że będzie w nim dużo storytellingu, przykładów, historii wziętych z życia.

Okazało się jednak, że elementów, które mogą zablokować starania i zaangażowanie jest tak dużo, że forma tego tekstu musi być zupełnie inna. Muszą to być dość krótkie punkty, bez szczegółowego rozwinięcia – bo miałby ten artykuł pewnie objętość książki.

Czytając ten artykuł, miej, proszę, na uwadze fakt, że nie znam twojego biznesu. Kieruję go do wszystkich menedżerów i sprzedawców we wszystkich branżach. Jeżeli stwierdzisz, że jakaś porada nie jest dla ciebie, po prostu ją omiń. Jeżeli uznasz, że któraś z poruszanych kwestii cię dotyczy, zapisz ją sobie lub zaznacz i przejdź dalej, by dopiero na sam koniec stwierdzić, co jest najważniejszym elementem, który wymaga drobnej korekty lub zmiany.

Jako menedżer sprzedaży, konsultant, doradca, szkoleniowiec i człowiek, który przez wiele lat sam sprzedawał i negocjował, popełniając błędy i ucząc się na nich, spotkałem się z bardzo wieloma historiami porażek, za którymi prawie zawsze stało zaangażowanie, ale też błędami, które powodowały, że wynik był daleki od oczekiwań.

Co ciekawe, porażka w sprzedaży jest trochę jak katastrofa lotnicza: nigdy nie jest wynikiem jednego błędu, a raczej splotem wielu pomyłek. Ci, którzy osiągają sukces też popełniają błędy, ale dają sobie przestrzeń do tego, aby je zauważyć i korygować. Oczywiście sukces to również splot przypadków, ale zakładam, że ten artykuł i czas, który poświęcisz na jego przeczytanie, mają być szansą na skorygowanie kilku drobnych błędów, dzięki którym nie doświadczysz poważnej porażki.

Szukając powtarzalnych elementów, które zauważam, w naturalny sposób wyodrębniłem 3 grupy błędów:

  1. Błędy menedżerskie.
  2. Błędy w strukturze procesu sprzedaży.
  3. Błędy dotyczące strategii obsługi zamówień, asortymentu i dystrybucji.

1] Zbytnie zaangażowanie właściciela lub menedżera, brak zaufania do pracowników.

Kiedy firma jest mała, cała decyzyjność spoczywa w rękach właściciela lub menedżera. To również jego zaangażowanie, mądrość i wiedza są głównymi predyktorami sukcesu organizacji. Jednak kiedy firma się rozrasta, koniecznością staje się przeniesienie decyzyjności na pracowników. Stworzenie kultury organizacyjnej, w której ludzie współdecydują o firmie. Jako współdecydowanie rozumiem sytuację, w której właściciel lub menedżer rozumieją konieczność przestawienia swojej roli z decyzyjnej na konsultacyjno-koordynacyjną. Rozumieją, że jeżeli szef chce jakiejś zmiany, to nie przychodzi do zespołu, mówiąc: „Mam pomysł, co o tym myślicie?”. To nie działa. Myślę o sytuacji, w której szef raczej mówi do zespołu: „Potrzebujemy zmiany. Jak według was ta zmiana mogłaby wyglądać?”. Jeżeli firma ma wykorzystać potencjał zespołu, musi umieć to zrobić. Wielokrotnie widziałem zespoły, które zderzyły się z górami lodowymi. Co ciekawe, w każdej z tych sytuacji zespół wiedział, że jest na kursie kolizyjnym z rzeczywistością. Kiedy próbowałem zrozumieć, dlaczego ta wiedza nie przedostała się do zespołu menedżerskiego, okazywało się, że problem był właśnie w tymże zespole menedżerskim, który nie chciał słuchać swoich ludzi, bojąc się o własne przywództwo.

2] Źle skonstruowane programy motywacyjne, czyli nadmierna wiara w prowizje i konkursy.

Ślepa wiara w konstrukt, który zakłada, że handlowcy pracujący na prowizjach (najlepiej od zysku) staną się w naturalny sposób tak samo zaangażowani jak właściciele, wymaga głębokiego przemyślenia.

Poniżej kilka prostych prawd i obserwacji dotyczących błędów na poziomie motywowania zespołów.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Co blokuje twoją sprzedaż?

Co blokuje twoją sprzedaż?
  • Dlaczego techniki sprzedażowe nie działają?
  • Jakie lęki handlowców najczęściej blokują sprzedaż?
  • W jaki sposób planować codzienną pracę, żeby zwiększyć swoją sprzedażową skuteczność?
Czytaj więcej

Jak rozpoczynać rozmowy telefoniczne, żeby klient nie odłożył słuchawki

Jak rozpoczynać rozmowy telefoniczne, żeby klient nie odłożył słuchawki
  • Jak zbudować pozytywne pierwsze wrażenie w rozmowie telefonicznej z klientem?
  • Jakiego radia słucha każdy klient?
  • Jaki pretekst spowoduje, że klient zdecyduje się kontynuować rozmowę?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.