• Dlaczego prezentacje PowerPoint potrafią bardziej zaszkodzić handlowcom, niż im pomóc w sprzedaży?
  • Kiedy automatyzacja sprzedaży jest złym pomysłem?
  • Jakie mogą być konsekwencje stosowania botów na LinkedIn?
Śmierć przez AI

Dawno, dawno temu... używałem sformułowania „śmierć przez PowerPoint”. Były to czasy, w  których handlowcy zachwycili się możliwościami pokazywania klientom atrakcyjnych prezentacji. Po prawdzie nie tylko handlowcy. Na każdej konferencji mówcy pokazywali piękne slajdy. Do tej pory to robią. I  nic w tym złego, dopóki jest to efektywne, a  nie tylko efektowne. Dokładnie tak samo jest z  robotyzacją/automatyzacją/AI.

Mechanizm jest zawsze taki sam

Dlaczego sprzedawcy lubowali się w prezentacjach multimedialnych? Zapewne z  kilku powodów. Pewnie każdy miłośnik .ppt miał ich swój indywidualny zestaw.

Niektórzy handlowcy, sami będąc estetami, przenosili to na  klientów i  wychodzili z  założenia, że chcą oni widzieć ładne obrazki i  wykresy. Część zrzucała z  siebie odpowiedzialność za efekt działań sprzedażowych. W  znajomej firmie mają handlowca, który co poniedziałek siada do PowerPoint i  kilka godzin zastanawia się „co by tu jeszcze poprawić”. Oczywiście, żeby zwiększyć wyniki sprzedaży. Ale czy zastanawia się w taki sam sposób nad sobą?

To chyba najgorsza sytuacja, w której handlowiec hołduje zasadom działań pozornych. Jest niesamowicie zapracowany, pot się z niego leje – tak szybko biega z  tą pustą taczką. A  wyniku jak nie było, tak nie ma. A  gdy ktoś, na przykład przełożony, zatrzyma go, żeby zapytać „jak idzie?”, pokazuje swoją spoconą twarz na  dowód jak ciężko pracuje.

Niektórzy – wracając do powodów tworzenia prezentacji PowerPoint – wychodzą z założenia, że klient nie może tylko usłyszeć, musi również zobaczyć. No bo przecież wiemy, że ludzie dzielą się na wzrokowców, słuchowców i kinestetyków. Inni – i to jest przerażające – traktują taką prezentację jako własny spis treści, żeby wiedzieli, co powiedzieć. Bez tego całkiem się pogubią, co pokazuje, jak bardzo są nieprzygotowani. Część osób wychodzi z założenia, że przygniecenie ilością informacji (które wklejają na slajdy) doda im wiarygodności.

Pewne jest jedno. Każde zachowanie da się zracjonalizować. Ale nie takie jest zadanie myślącego krytycznie człowieka. Zadaniem takiej osoby jest próba sfalsyfikowania każdego działania. Wystarczy tylko jeden dowód na  to, że coś nie jest tym, czym (wbrew faktom) chcemy, żeby było. Mimo wielu „dowodów” przeciwnych.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tworzenie treści z ChatGPT od A do Z

Tworzenie treści z ChatGPT od A do Z
  • Dlaczego we współpracy z ChatGPT kluczowy jest fact-checking?
  • Jak formułować zapytania (prompty) dla ChatGPT, by uzyskać oczekiwane wyniki?
Czytaj więcej

Jak uczynić ze sztucznej inteligencji sojusznika sprzedawcy?

Jak uczynić ze sztucznej inteligencji sojusznika sprzedawcy?
  • W jakich zadaniach sztuczna inteligencja może zastąpić sprzedawcę, a w jakich go wspomóc?
  • Jak dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji poszerzyć swój lejek sprzedażowy?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.