• Dlaczego warto zawrzeć z pracownikami social contract dotyczący pracy zdalnej i co powinno się w nim znaleźć?
  • Jak stworzyć efektywny harmonogram spotkań online z zespołem pracującym zdalnie?
  • Czego unikać podczas spotkań online?

Konieczność przymusowej izolacji, spowodowanej pandemią SARS-CoV-2, zmusiła wiele organizacji do pracy w trybie, w którym wcześniej nie funkcjonowały i którego się obawiały. Dla wielu menedżerów sprzedaży najważniejsze w tym kontekście pytanie ostatnich tygodni brzmi: „Jak utrzymać wydajność zespołu pomimo jego rozproszenia?”. Przyglądamy się najlepszym praktykom, dzięki którym praca w przestrzeni domowej, przekształconej w tymczasowe biuro, może być bardziej efektywna.

DOBRA PRAKTYKA #1:

Social contract z zespołem

Tuż po przejściu zespołu w tryb pracy zdalnej warto ustalić z pracownikami tzw. social contract – czyli zasady i warunki współpracy w nowej rzeczywistości. Ważne, aby w tego typu spotkaniu uczestniczyli wszyscy członkowie zespołu, którzy będą funkcjonować na nowych zasadach. Te zaś warto sprecyzować tak, aby były związane przede wszystkim z pracą w trybie zdalnym i odnosiły się do tej konkretnej sytuacji, w której znalazł się zespół, a nie do całokształtu współpracy. O czym mowa? Przykładowo mogą to być następujące ustalenia:

  • spotkania online – aby zapewnić efektywność pracy i wymiany informacji, ustalamy, jakie spotkania, kiedy i w jakim składzie będziemy odbywać;
  • spisany plan działania – wszelkie ustalenia są notowane we współdzielonym dokumencie (np. w arkuszu Excel), do którego każdy członek zespołu ma bieżący dostęp (np. poprzez chmurę);
  • praca w grupach – wszelkie zadania i ustalenia, które nie wymagają udziału wszystkich członków zespołu, są realizowane podczas spotkań indywidualnych. Szanujemy czas każdego pracownika i nie marnujemy go, zmuszając kogoś do udziału w rozmowie, która go nie dotyczy;
  • savoir-vivre spotkań online – na spotkaniach pojawiamy się punktualnie, nie każąc innym na siebie czekać. Jeśli swoim zachowaniem (konieczność odebrania telefonu, krótka rozmowa z domownikiem) możemy rozproszyć innych uczestników spotkania, wyciszamy czasowo głos i wyłączamy kamerę;
  • konkretne godziny pracy – ustalamy pewne ramy czasowe, np. jeśli e-mail przyjdzie wieczorem, odpowiadamy lub realizujemy wynikające z niego zadanie następnego dnia, chyba że w danej sytuacji ustalenie jest inne;
  • świadomy udział – podczas spotkań online nie realizujemy innych zadań w tle, ale pozostajemy maksymalnie skupieni.

Oprócz ustaleń organizacyjnych w social contract mogą znaleźć się również zasady „większej wagi”, jak np.:

  • elastyczne podejście do pracowników – menedżer wykazuje się wyrozumiałością względem nietypowych godzin pracy handlowców. Dlaczego taka zasada jest ważna? Warto pamiętać, że w sytuacji przymusowej izolacji przeniesienie obowiązków zawodowych do przestrzeni domowej nakłada się często na konieczność równoległej opieki nad dzieckiem i dzielenia się tą odpowiedzialnością z partnerem. Część pracowników będzie więc wolała pracować np. w godzinach popołudniowych i wieczornych. O ile nie wpływa to negatywnie na realizację zadań (np. kontakt z klientem w preferowanych przez niego godzinach porannych), warto okazać zrozumienie wobec pracownika. Doskonale opisuje to zasada „ufaj i tam, gdzie to możliwe – idź na rękę, ale jednocześnie nie rezygnuj z wymagania wysokiej jakości pracy”. Takie rozluźnienie zasad odnoszących się do czasu pracy może być dla pracowników silnym czynnikiem motywującym.

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Menedżer jako przywódca stada w epoce niepewności

SS_52_14.jpg
  • Co wzorce przywiązania mają wspólnego z relacją szef – pracownicy?
  • Jakie style przywiązania wyróżniamy?
  • Jak menedżer może reagować w obecnej sytuacji niepewności i kryzysu, widząc niepokój pracowników?
Czytaj więcej

Nie wysyłaj handlowców, żeby sprzedawali!

SS_52_10.jpg
  • Jakie są trzy najczęściej popełniane błędy w zarządzaniu sprzedażą?
  • Od jakiego szefa ludzie nie będą chcieli odejść?
  • Dlaczego warto płacić handlowcom za niesprzedawanie?
Czytaj więcej

Menedżer z Sévres

SS_52_6.jpg
  • Jaki jest wzorzec idealnego szefa?
  • Jak być menedżerem, od którego się nie odchodzi?
  • Jakich grzechów popełnianych przez większość liderów unikać?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama