Jednorazowa ocena pracownika nie przyniesie żadnych spektakularnych efektów. Ale cykliczne ocenianie, które rozlicza aktualne wyniki, koryguje błędy oraz daje informację zwrotną o pracy danego handlowca, może zdziałać cuda. Dlatego istotne jest, aby ocenę okresową wpisać na stałe do swojego kalendarza.

Dzięki ocenom okresowym łatwiej podjąć decyzję, który sprzedawca zasłużył na podwyżkę lub awans. Podczas rozmowy oceniającej mamy okazję nie tylko zwrócić pracownikowi uwagę na to, co powinien poprawić w swojej pracy, ale również chwalić za dobrze wykonywaną pracę. Każda ocena okresowa powinna być jednocześnie podsumowaniem okresu pracy, który podlega ocenie. Wszystko to jest niezwykle istotne po to, by zarówno pracownicy, jak i firma mogli się rozwijać. Pamiętaj jednak, że ocena okresowa to nie tylko zwykła rozmowa o pracy i jej efektach lub porażkach. To przede wszystkim moment, w którym handlowiec uczciwie przygląda się sobie i własnym poczynaniom. I właśnie ten wycinek pracy może przynieść wiele korzyści zarówno szefowi, jak i pracownikowi – pod warunkiem, że zostanie przeprowadzony profesjonalnie.

Cele rozmowy oceniającej

Podczas rozmowy oceniającej pracownicy powinni się dowiedzieć, czego od nich oczekujesz, jakie popełniają błędy, co robią dobrze i za co mogą dostać awans lub podwyżkę. To zmobilizuje ich do bardziej wytężonej pracy. Badając wydajność i efektywność handlowców, otrzymujemy konkretną informację zwrotną dotyczącą ich dalszej ścieżki rozwoju i potrzeb szkoleniowych. Dzięki rozmowie oceniającej handlowcy wiedzą, czy spełniają oczekiwania swojego szefa.

Przygotowanie

Zarówno Ty jako oceniający, jak i handlowiec, który będzie oceniany, powinniście mieć czas na przygotowanie się do rozmowy. Pracownik uprzedzony o tym, że będzie musiał podsumować miniony okres, na pewno przemyśli swoje sukcesy i porażki, słabe i mocne strony oraz oczekiwania wobec Ciebie i firmy. Dzięki temu rozmowa będzie bazowała na faktach i konkretnych przykładach. Zamiast monologu oceniającego na temat handlowca spotkanie przerodzi się w dialog pomiędzy wami na temat podniesienia efektów waszej współpracy. Dlatego zaplanuj spotkanie z dwutygodniowym wyprzedzeniem i zapoznaj się z arkuszem oceny. Udostępnij go również swojemu sprzedawcy – będzie spokojniejszy, gdy dowie się, za co będzie oceniany.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak przedstawić ofertę i wyprzedzić konkurencję ‑ jedna rzecz, która zostawi innych w tyle

Jak przedstawić ofertę i wyprzedzić konkurencję - jedna rzecz, która zostawi innych w tyle
  • Dlaczego wysyłanie oferty na maila to kiepski pomysł?
  • Kiedy klient zwraca uwagę „tylko” na cenę?
  • Co zrobić, aby dobrze sprofilowany klient zapoznał z ofertą i nie szukał tylko oceny?
Czytaj więcej

Oferta na 6, czyli jak zrobić dobre wrażenie

Oferta na 6, czyli jak zrobić dobre wrażenie
  • Jak oferta przyciąga klientów wyglądem i treścią?
  • Jakich błędów w ofercie należy się wystrzegać?
  • Dlaczego dobra oferta sprzedaje?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.