Żadna firma ani organizacja nie jest wolna od nieudanych inwestycji, przekrętów i porażek. O tym właśnie jest książka Złe decyzje zakupowe – o marnotrawieniu czasu, pieniędzy i innych zasobów na bezsensowne projekty. Peter Smith stworzył wciągającą opowieść o największych błędach oraz oszustwach związanych z zakupami dóbr i usług, które przydarzyły się zarówno nowicjuszom, jak i ekspertom z całego świata. Zebrał w niej ważne lekcje na temat tego, jak nie zarządzać firmą, a także praktyczne wskazówki, jak uniknąć kompromitujących błędów, zminimalizować straty i podejmować dobre, strategiczne decyzje.

Błędy, które mogą kosztować twoją firmę miliony

Kupowanie odgrywa bardzo ważną rolę w sukcesie firm. Sposób wykorzystania pieniędzy ma spore konsekwencje dla ich rentowności, a mimo to jest jednym z najmniej zgłębionych obszarów. W sektorze prywatnym na zakup zasobów zewnętrznych przeznacza się 69 % przychodów podmiotów komercyjnych1. Tymczasem nadal w organizacjach, jednostkach administracji publicznej oraz różnych firmach na całym świecie, nieustannie pieniądze się traci, marnuje, nieodpowiednio wydaje, defrauduje lub kradnie. Niejednokrotnie skutkuje to nawet bankructwem firmy, a gdy chodzi o wydatki publiczne, to często powoduje chaos polityczny, sprawy są nagłaśniane w mediach, dochodzi do rezygnacji, a czasem wręcz do rewolucji. Co jest przyczyną tej epidemii? Czy można coś zrobić, by ograniczyć niekompetencje, złe zarządzanie, a czasem również oszustwa?

Posługując się analizami przypadków z całego świata, Peter Smith w książce Złe decyzje zakupowe pokazuje, że choć organizacje w związku z nabywaniem produktów i usług mogą marnować pieniądze na wiele różnych sposobów, powody i przyczyny źródłowe, dla których firmy dokonują złych decyzji zakupowych, są uniwersalne i niezależne od branży. Efekty niekompetencji, złego zarządzania, a czasem również oszustw widać zarówno wtedy, gdy w KFC – ku przerażeniu klientów firmy – zabraknie mięsa z kurczaków albo gdy firma, taka jak Skanska, wypłaca olbrzymie kwoty oszustom na podstawie złych faktur, jak i wtedy, kiedy władze Kenii wydają 35 mln dolarów na kilkanaście kilometrów ogrodzenia z siatki. Niemal we wszystkich opisanych w książce przypadkach problemów można było uniknąć albo zatrzymać je znacznie wcześniej, gdyby stosowane były odpowiednie środki zapobiegawcze. Niestety ich nie stosowano, ponieważ ze zwykłego lenistwa, niewiedzy lub ignorancji nikt nie przyjrzał się procesowi zakupowemu, co w ostatecznym rozrachunku wygenerowało koszt dla organizacji, czasami bardzo duży.

Smith nie poprzestał na opisywaniu głupich decyzji i wpadek, ale zamieścił w książce również praktyczne wskazówki pomocne w unikaniu podobnych problemów oraz pokazujące, jak maksymalnie wykorzystywać potencjał relacji ze swoimi dostawcami. Radzi w niej, jak wybrać dostawcę produktów lub usług, jakich błędów unikać w kontakcie z nim, jak skutecznie negocjować, jak nie wpaść w pułapkę uzależnienia się od pośrednika, a także wskazuje słabości procesów zakupowych, które mogą prowadzić do oszustw. Bo choć wszystkie organizacje są podatne na błędy, to dzięki właściwym krokom zapobiegawczym można maksymalnie obniżyć ryzyko ich popełnienia.

Tytuł: Złe decyzje zakupowe. Błędy, które mogą kosztować Twoją firmę miliony

Autor: Peter Smith

Wydawnictwo: MT Biznes

Liczba stron: 372

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Umami nie tylko w kuchni

Umami nie tylko w kuchni
Czytaj więcej

Zdalnie oznacza skutecznie

Zdalnie oznacza skutecznie
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.