Dla zdecydowanej większości firm e-mail jest wciąż głównym kanałem komunikacji. Klienci oczekują spersonalizowanych wiadomości e-mailowych, a firmy coraz lepiej rozumieją potencjał marketing automation. Chociaż połowa z nich nie korzysta jeszcze z tego rozwiązania, to ma to w planach – wynika z 18. ogólnopolskiego badania wykorzystania poczty elektronicznej przeprowadzonego przez SARE z Digitree Group.

E-mail wciąż liderem wśród komunikacji marketingowej

Dobry newsletter powinien dostarczać oczekiwanych treści – uważa 80% ankietowanych. Sześciu na dziesięciu otrzymuje e-mailing na podstawie swojego zachowania na stronie sklepu, którą wcześniej odwiedziło. ٥٧٪ zauważyło zwiększenie liczby e-mailingów w prywatnej skrzynce odbiorczej w czasie pandemii.

Aż 84% firm wskazuje na e-mail jako główny kanał komunikacji z klientem. – Wyniki 18. ogólnopolskiego badania wykorzystania poczty e-mail z jednej strony potwierdzają wzrost znaczenia tego medium, a z drugiej zwiększenie oczekiwań konsumentów wobec treści otrzymywanych poprzez ten kanał – mówi Rafał Zakrzewski, CEO Digitree Group. – Dziś nie wystarczy już przywitanie się po imieniu z odbiorcą komunikacji. Kluczowe jest dostarczenie spersonalizowanych doświadczeń związanych z marką i skupienie się na faktycznych potrzebach klientów. Z pomocą przychodzi wdrożenie strategii omnichannel i rozwiązań marketing automation. Narzędzia tej klasy wykorzystują sztuczną inteligencję, pozwalając kondensować dane z wielu systemów i tworzyć profile 360 dla każdego użytkownika. To z kolei umożliwia dystrybucję komunikacji dopasowanej do preferencji odbiorcy i zapewnia spójność na każdym etapie i w każdym miejscu styku z marką.

Jakie wyzwania stoją przed e-mail marketingiem?

Możliwości marketing automation wykorzystuje 28% specjalistów, 51%, chociaż je zna, to dopiero planuje wykorzystać jego potencjał. Z badania wykorzystania poczty elektronicznej wyłania się obraz rynku polskich użytkowników e-mail ukształtowany w czasie pandemii i wzrostu znaczenia e-commerce. Raport prezentuje perspektywę adresata kampanii e-mailowych, jak i osób odpowiedzialnych za ich realizację.

Niemal połowa firm dostrzega wzrost sprzedaży, dzięki zastosowaniu marketing automation. Co ciekawe, chociaż większość specjalistów od e-mail marketingu deklaruje, że nie korzysta z targetowania behawioralnego czy demograficznego w kampaniach e-mail marketingowych, to osoby używającego tego rozwiązania w 95% potwierdzają jej skuteczność.

Na pytanie dotyczące korzyści, jakie firma osiąga dzięki wykorzystaniu e-mail marketingu, dwóch na trzech marketerów wskazuje na utrzymanie relacji z klientem. Budowa długotrwałych relacji z klientem w oparciu o trwałą komunikację jest o tyle istotna, że w najbliższym czasie digital marketing będzie musiał stawić czoła wielu wyzwaniom.

Prawdopodobnie największym jest kwestia zbliżającej się ery cookieless. Dla kanału e-mailowego jest to duża szansa na zwiększenie roli w komunikacji z klientem. Wzrośnie konieczność posiadania własnych baz, a co za tym idzie budowy trwałych relacji z lojalnymi klientami. – Dane ankietowe wskazują, że około 90% biorących udział w badaniu dostrzega pozytywny wpływ wysyłek do bazy własnej, a ponad 53% określa je jasno jako skuteczne i najbardziej skuteczne rozwiązania – komentuje Kamil Milian, Managing Director, SARE.

Bazy własne przyszłością komunikacji

Odbiorcy oczekują wysyłki e-mailowej adekwatnej do konkretnego zachowania klienta, dopasowanej do zainteresowań i historii zakupów. Nic dziwnego, że 86% ankietowanych planuje rozbudowywać własne bazy danych. Bazy takie budowane zgodnie z prawidłami rynku są dziś kluczem do sukcesu w komunikacji e-mail marketingowej.

Przypomnijmy, że proces wdrożenia automatyzacji marketingu wymaga czasu. Zaczyna się od szczegółowej analizy dotychczasowych działań marketingowych, ich rozbudowy o nowe elementy lub stworzeniu od podstaw całego procesu komunikacji. – Za zaawansowaną personalizację odpowiadają systemy i algorytmy oparte o tzw. uczenie maszynowe. Dążenie do uzyskania pozytywnego doświadczenia klientów końcowych, dzięki rozwiązaniom opartym o sztuczną inteligencję to zdecydowanie kierunek, który każdy marketer powinien obrać, rozpoczynając działania w obszarze automatyzacji komunikacji – wyjaśnia Karolina Macionczyk,Customer Success Director, Digitree Group.

Wśród korzyści ze stosowania e-mail marketingu ankietowani wskazują przede wszystkim na możliwość personalizacji pod względem zainteresowań czy aktywności użytkowników (50%), remarketing i retargeting (22%) oraz możliwość odzyskiwania porzuconych koszyków (20%).


Zapraszamy do zapoznania się z pełnymi wynikami badania. 18. ogólnopolskie badanie wykorzystania poczty elektronicznej jest uzupełnione o komentarze ekspertów z branży e-mail marketingowej oraz marketing automation.

Ankieta została przeprowadzona wśród użytkowników poczty elektronicznej oraz marketerów na co dzień odpowiadających za realizację komunikacji e-mailowej przy pomocy panelu badawczego Agencji Badawczej Biostat i modułu ankiet systemu SARE.

Patronat nad tegorocznym badaniem poczty objęli: BioStat® Centrum Badawczo-Rozwojowe, „Online Marketing Polska”, IAB Polska, Izba Gospodarki Elektronicznej, Brief.pl, „Marketer+”, „Nowy Marketing”, „Tygrysy Biznesu”, „Szef Sprzedaży”, INIS, Salelifter, Revhunter, JU:.


Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Wyślij swoich handlowców na Zgrupowanie Asów Sprzedaży 2022 ‑ wracamy stacjonarnie!

Wyślij swoich handlowców na Zgrupowanie Asów Sprzedaży 2022 - wracamy stacjonarnie!
Czytaj więcej

W poszukiwaniu telebohaterów...

W poszukiwaniu telebohaterów...

To książka, której głównym celem jest zwiększyć pewność siebie sprzedawców telefonicznych, pomóc im ułożyć skuteczny schemat rozmowy telefonicznej, a co za tym idzie – wynieść wyniki na wyższy poziom.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.