Marketing 5.0

Pandemia COVID-19 przyspieszyła cyfryzację biznesu, a sztuczna inteligencja (AI), przetwarzanie języka naturalnego (NLP), technologia sensorowa oraz internet rzeczy zmieniły zasady gry w marketingu. Dlatego po raz trzeci Philip Kolter, niekwestionowany guru marketingu, połączył siły z Kartajayą oraz Setiawanem. Efektem współpracy jest książka Marketing 5.0. Technologie Next Tech, dostosowana do nowej rzeczywistości. Autorzy pokazują w niej, jak firmy mogą wykorzystać pełny potencjał zaawansowanych technologii w swoich strategiach, taktykach i działaniach marketingowych, a także jak technologie Next Tech zrewolucjonizują sposób pracy marketerów i umożliwią im prowadzenie naprawdę efektywnego marketingu wspieranego przez dane (data-driven), predyktywnego, kontekstowego, rozszerzonego i zwinnego (agile). Ci, którzy szybciej niż konkurenci zrozumieją, co z sobą niesie ten potencjał, i podejmą odpowiednie działania, mogą zapewnić swoim firmom trwałą przewagę rynkową.

Rozwój marketingu korzystającego z mediów społecznościowych oraz wyszukiwarek internetowych, jak również wykładniczy wzrost e-handlu, uświadomiły marketerom korzyści płynące z cyfryzacji. Niemniej jednak marketing w kontekście cyfrowym to nic innego, jak przeniesienie klientów do kanałów cyfrowych albo zwiększenie nakładów finansowych na media cyfrowe. Teraz nowe, zmienne otoczenie rynkowe wymaga marketingu 5.0, zbudowanego zarówno na humanocentryzmie marketingu 3.0, jak i na technologicznej biegłości marketingu 4.0. Jednym z kluczowych zagadnień Marketingu 5.0 są technologie nowej generacji, tak zwane Next Tech, które mają naśladować kompetencje ludzkich marketerów. Włączamy w to sztuczną inteligencję, przetwarzanie języka naturalnego, technologię sensorową, robotykę, rzeczywistość rozszerzoną i wirtualną, internet rzeczy oraz blockchain. Kombinacja owych technologii to aktywator marketingu 5.0, w którego centrum zainteresowań powinien znajdować się człowiek.

Technologie Next Tech, które mogą dodać wartość i usprawnić ludzką obsługę

Autorzy stanęli przed bardzo trudnym zadaniem przełożenia wiedzy technicznej na język zrozumiały dla każdego, kto pracuje w marketingu i chce korzystać z technologii Next Tech. W książce skupiają się przede wszystkim na trzech ważnych zjawiskach, którym muszą stawić czoła marketerzy: szybkim postępie technologicznym, zmieniającym się zachowaniu konsumenckim oraz zmianach w modelach biznesowych. Pokazują, że przedsiębiorstwa chcące stosować marketing 5.0 muszą od samego początku tworzyć ekosystemy danych, co pozwoli marketerom wykorzystać marketing predyktywny, by oszacować potencjalny zwrot z każdej inwestycji marketingowej. Mogą również stosować personalizowany marketing kontekstowy skierowany do konkretnego indywidualnego klienta pojawiającego się w punkcie sprzedaży. Wreszcie pracownicy pierwszego kontaktu mogą wspomagać się interfejsem wykorzystującym marketing rozszerzony. Wszystkie te zastosowania wymagają od firm organizacyjnej zwinności, pozwalającej na reagowanie na zmiany rynkowe w czasie rzeczywistym.

Fundamentalne zmiany rynkowe, biznesowe i technologiczne przyszłości

Książka Marketing 5.0 składa się z trzech części. Rozpoczyna ją analiza zmian pokoleniowych i tego, jak wpłynęły one na zachowania konsumenckie. Kotler, Kartajaya oraz Setiawan zastanawiają się, w jaki sposób pokonać podziały społeczne, wynikające chociażby z nierówności ekonomicznej oraz sporów politycznych, aby móc dotrzeć do całego rynku. Część druga zajmuje się nowymi kierunkami strategicznymi obranymi przez firmy na całym świecie, a także wyjaśnia, jak podejść do nowych modeli biznesowych, które stały się charakterystyczne dla współczesnego otoczenia biznesowego. Wreszcie część trzecia zagłębia się w realia szybko rozwijającej się technologii w kontekście sztucznej inteligencji, wszechobecnych czujników, rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej, a także internetu rzeczy. Autorzy przyglądają się w niej realnym przykładom zastosowania nowoczesnych rozwiązań technologicznych w różnych firmach, a jednocześnie pokazują, jak samodzielnie zaprojektować strategię wykorzystującą technologię odpowiednią dla różnych celów marketingowych.

Tytuł: Marketing 5.0. Technologie Next Tech

Autor: Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan

Wydawnictwo: MT Biznes

Liczba stron: 236

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Umami nie tylko w kuchni

Umami nie tylko w kuchni
Czytaj więcej

Zdalnie oznacza skutecznie

Zdalnie oznacza skutecznie
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.