
W zalewie podobnych do siebie usług, w dobie dostępności produktów z każdego zakątka na świecie, przyciągnięcie klientów do danej marki staje się coraz trudniejsze. Warto zatem sięgnąć po opracowaną przez dr Agę Szóstek unikalną strategię doświadczeń – strategię umami, która jest syntezą UX z CX i z projektowaniem usług lub produktów na poziomie strategicznym. Dzięki nowemu podejściu stworzysz wyjątkowe doświadczenie, którego twoi klienci nigdy nie będą mieli dość i o którym sami z siebie będą opowiadali innym.
Wyobraź sobie, że:
- Nie musisz przejmować się konkurencją.
- Klienci są wierni twojej marce.
- Klienci są twoimi ambasadorami i polecają twoją markę innym.
Brzmi jak utopia? Trochę, ale jest możliwa do osiągnięcia dzięki stworzonej przez dr Agę Szóstek unikalnej strategii doświadczeń – strategii umami, która polega na budowaniu wyjątkowej wartości rynkowej poprzez dostarczanie klientom niezapomnianych wrażeń. Choć możemy nie zdawać sobie z tego sprawy, to klienci nie kupują od nas produktów czy usług – oni kupują doświadczenia, czyli de facto wspomnienia, które nasza marka zbuduje w ich głowie.
Piąty element strategiczny
W realiach biznesowych często wyróżnia się cztery podstawowe elementy o strategicznym znaczeniu: biznes, produkt, klientów i pracowników. Czegoś tu jednak brakuje. Dr Szóstek określa ten czynnik mianem umami. W kuchni jest ono piątą kategorią smaku (obok słodkiego, kwaśnego, słonego i gorzkiego) i nadaje potrawom wyjątkowości. W biznesie umami rozumiane jest jako doświadczenie, dzięki któremu oferta przestanie być tylko „w porządku” czy „godna uwagi”, a stanie się wprost niezapomniana.
Dr Aga Szóstek odpowiadała za wprowadzanie strategicznego myślenia w firmach, takich jak Google, Philips, Samsung, ING czy Orange, a projektowanie doświadczeń wykładała na uniwersytetach na całym świecie. Postanowiła więc połączyć swoje badania akademickie z praktyką biznesową i napisała książkę Strategia Umami, będącą syntezą user experience (UX) z customer experience (CX), połączeniem modelu ekonomii doświadczeń z projektowaniem produktów lub usług na poziomie strategicznym. Przedstawia w niej konkretne składniki potrzebne do budowy takiej marki, którą klienci będą mile wspominać i o której będą sami z siebie opowiadać. Pokazuje nowe podejście, które sprawi, że kupujący będą chcieli z nami zostać, mimo że kolejny bank, telekom, marketplace, czy kolejna bułka z masłem będzie u nas trochę droższa niż u konkurencji.
Żeby zostać zauważonym, trzeba się wyróżnić
Przedstawiony w książce model umami składa się z trzech podstawowych elementów: wizji doświadczenia wykraczającej poza „biznes jak zwykle”, wyróżników, które sprawią, że będziemy zapamiętywani przez klientów, oraz zestawu odpowiednich metryk, które staną się naszymi narzędziami priorytetyzacji. W strategii umami trzeba zadbać zarówno o podstawy doświadczeń: funkcjonalność, wiarygodność, użyteczność i estetykę, jak i to, co wynika z emocjonalnych potrzeb klientów: empatię, przyjemność, zaangażowanie i znaczenie. To wszystko stworzy niepowtarzalną mieszankę, tajny składnik strategiczny: wspaniałe doświadczenie, którego klienci nigdy nie będą mieli dość i o którym będą opowiadać, dzięki czemu nasza marka wyróżni się na dzisiejszym mocno zapełnionym rynku.
Tytuł: Strategia Umami. Jak połączyć biznes z projektowaniem doświadczeń i wyróżnić się na rynku
Autor: dr Aga Szóstek
Wydawnictwo: MT Biznes
Liczba stron: 272
Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratęMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
