Wyniki badań Daymakerindex 2016

Tekst otwarty nr 27/2016

Znane są już tegoroczne wyniki Daymakerindex 2016 – badania oceniającego jakość obsługi klienta handlu detalicznego.

Wśród przebadanych 19 branż najlepszą obsługą klienta mogą poszczycić się sklepy optyczne (85%), za nimi plasują się sklepy z biżuterią (81%) i kolejno sklepy RTV-AGD (80%). Najlepszy wynik ze wszystkich przebadanych sieci w Polsce osiągnęła Wólczanka (96%), zwycięzca główny Daymakerindex 2016.

– Nasi tajemniczy klienci potwierdzili, że „powitanie” wypada coraz lepiej – mówi Sofia Valentin, dyrektor generalna firmy Daymaker – Gdy przyjechałam z mężem do Polski w 2009 roku, byłam zaskoczona i zdziwiona zachowaniem sprzedawców w sklepach. Nie mogłam uwierzyć, że nie mówią „dzień dobry” do wchodzącego klienta, a przecież to magiczne słowo otwiera i buduje relacje. Z badań wynika ponadto, że największy potencjał kryje się w ostatnim etapie dokonywania zakupu przez klientów – o ile w stosunku do ubiegłego roku wzrósł standard powitania (o 3%) czy pytania o preferencje (o 4%), wciąż olbrzymi potencjał kryje się w umiejętności zachęcenia klientów do zakupu dodatkowego produktu i przekonania ich do zakupu. Sprzedawcy nie uświadamiają sobie często, że klient może po prostu nie pamiętać o zakupie baterii do zegarka i naprawdę być wdzięczny za przypomnienie mu o tym. Poza tym zaledwie 12% sprzedawców pomaga klientowi w podjęciu decyzji zakupowej – dodaje Valentin.

Mająca swą siedzibę w Warszawie szwedzka spółka od lat prowadzi projekty w 41 krajach świata. Przeprowadza ponad 100 000 badań rocznie w większości branż sieci handlu detalicznego. Po raz pierwszy w tym roku przebadano też rynek europejski; łącznie 330 sieci. Okazało się, że Polska ma bardzo dobry wynik – podobnie jak u Niemców, średnia jakość obsługi klientów wyniosła 73%.

Potencjał w zakresie obsługi klienta jest wciąż niewystarczająco wykorzystywany, choć firmy już dostrzegają wymierne korzyści wynikające z badania, oceny oraz szkoleń w zakresie poprawy jakości obsługi klienta. – Wiele międzynarodowych firm inwestuje w doskonałe lokalizacje, świetne produkty czy marketing. Na pewno warto inwestować w ludzi – mówi Valentin. Badanie zostało przeprowadzone w Polsce po raz 6.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: Raport Daymakerindex 2016

Zobacz również

Storytelling w sprzedaży. Pięć najlepszych książek dla handlowców

Storytelling w sprzedaży. Pięć najlepszych książek dla handlowców
  • Gdzie szukać inspiracji do udoskonalania swoich umiejętności storytellingowych?
  • Jak sprawić, aby klient coś sobie wyobraził?
  • Dlaczego niektóre historie przykuwają uwagę, a niektóre zostają zapomniane?
Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 65/2022

Forum Szefów Sprzedaży: Szef sprzedaży w świecie VUCA

Forum Szefów Sprzedaży: Szef sprzedaży w świecie VUCA
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.