Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej na podstawie danych otrzymanych od firm członkowskich podsumowało wyniki branży sprzedaży bezpośredniej w Polsce za miniony rok. Wynika z nich, że szacunkowa sprzedaż całej branży wzrosła o 2,1% w stosunku do 2019 r., co przyniosło prawie 3,5 miliarda złotych obrotu.
Najbardziej popularnym kanałem zakupów był online, który odpowiadał za aż 73% transakcji. Kolejne pozycje w rankingu popularności zajmują zamówienia pocztowe (metoda wysyłkowa) – 11,7% oraz te bezpośrednio składane w sklepie – 6%.
Siła relacji
Zdecydowaną większość obrotów wygenerowała sprzedaż indywidualna (sprzedaż pojedynczych konsultantów oraz partnerów poprzez bezpośrednie spotkania lub online) – w 2020 r. ukształtowała się na poziomie aż 91%. Sprzedaż grupowa (poprzez pokazy organizowane w domu i na życzenie klienta) wynosiła już tylko 7%. Z kolei sklepy i centra dystrybucyjne wygenerowały jedynie 2% całości obrotu.
Królują kobiety
W 2020 r. liczba osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej w całej branży wzrosła o 6% w porównaniu z 2019 r. – obecnie jest to 987 tysięcy osób. W tej liczbie zdecydowaną większość stanowią kobiety – 82%.
Około 20% z ogólnej liczby współpracowników to sprzedawcy, dla których branża jest jedynym lub jednym z głównych źródeł dochodu. Pozostali to osoby traktujące branżę jako zajęcie dorywcze, stali i regularni klienci oraz członkowie rozmaitych klubów klienta. Jeśli chodzi o wiek, 28% sprzedawców to osoby w wieku 35–44 lat, 23%: 45–54 lata, 21%: 25–34 lata.
Najpopularniejsze kosmetyki, ale nie tylko
W 2020 r. najczęściej sprzedawały się kosmetyki (49%), suplementy dietetyczne (21%), a także sprzęty AGD (20%). W stosunku do 2019 r., zauważalny jest także wzrost sprzedaży żywności, napojów (5%) oraz książek i zabawek (3%).
– Ubiegły rok w czasie pandemii dla wszystkich był ogromnym zaskoczeniem. Prowadzone do tej pory kontakty konsultanta z klientem podczas bezpośrednich spotkań musiały zostać przeniesione do wirtualnej rzeczywistości. Klienci chętnie korzystali z tej zmienionej relacji sprzedaży. Oprócz świetnie sprzedających się kosmetyków, konsumenci szczególnie dbali o swoje zdrowie, interesując się suplementami diety. Pandemia i związany z nią lockdown zmusiły nas wszystkich do zwiększenia ilości czasu spędzanego w domu, stąd chętniej kupowany sprzęt AGD. Branża sprzedaży bezpośredniej właściwie umocniła się w czasach pandemii i pokazała, że to nadal stabilny biznes nawet w dość niepewnych czasach – mówi Mirosław Luboń, Dyrektor Generalny PSSB.
Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratęMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
