Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej na podstawie danych otrzymanych od firm członkowskich podsumowało wyniki branży sprzedaży bezpośredniej w Polsce za miniony rok. Wynika z nich, że szacunkowa sprzedaż całej branży wzrosła o 2,1% w stosunku do 2019 r., co przyniosło prawie 3,5 miliarda złotych obrotu.

Najbardziej popularnym kanałem zakupów był online, który odpowiadał za aż 73% transakcji. Kolejne pozycje w rankingu popularności zajmują zamówienia pocztowe (metoda wysyłkowa) – 11,7% oraz te bezpośrednio składane w sklepie – 6%.

Siła relacji

Zdecydowaną większość obrotów wygenerowała sprzedaż indywidualna (sprzedaż pojedynczych konsultantów oraz partnerów poprzez bezpośrednie spotkania lub online) – w 2020 r. ukształtowała się na poziomie aż 91%. Sprzedaż grupowa (poprzez pokazy organizowane w domu i na życzenie klienta) wynosiła już tylko 7%. Z kolei sklepy i centra dystrybucyjne wygenerowały jedynie 2% całości obrotu.

Królują kobiety

W 2020 r. liczba osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej w całej branży wzrosła o 6% w porównaniu z 2019 r. – obecnie jest to 987 tysięcy osób. W tej liczbie zdecydowaną większość stanowią kobiety – 82%.

Około 20% z ogólnej liczby współpracowników to sprzedawcy, dla których branża jest jedynym lub jednym z głównych źródeł dochodu. Pozostali to osoby traktujące branżę jako zajęcie dorywcze, stali i regularni klienci oraz członkowie rozmaitych klubów klienta. Jeśli chodzi o wiek, 28% sprzedawców to osoby w wieku 35–44 lat, 23%: 45–54 lata, 21%: 25–34 lata.

Najpopularniejsze kosmetyki, ale nie tylko

W 2020 r. najczęściej sprzedawały się kosmetyki (49%), suplementy dietetyczne (21%), a także sprzęty AGD (20%). W stosunku do 2019 r., zauważalny jest także wzrost sprzedaży żywności, napojów (5%) oraz książek i zabawek (3%).

– Ubiegły rok w czasie pandemii dla wszystkich był ogromnym zaskoczeniem. Prowadzone do tej pory kontakty konsultanta z klientem podczas bezpośrednich spotkań musiały zostać przeniesione do wirtualnej rzeczywistości. Klienci chętnie korzystali z tej zmienionej relacji sprzedaży. Oprócz świetnie sprzedających się kosmetyków, konsumenci szczególnie dbali o swoje zdrowie, interesując się suplementami diety. Pandemia i związany z nią lockdown zmusiły nas wszystkich do zwiększenia ilości czasu spędzanego w domu, stąd chętniej kupowany sprzęt AGD. Branża sprzedaży bezpośredniej właściwie umocniła się w czasach pandemii i pokazała, że to nadal stabilny biznes nawet w dość niepewnych czasach – mówi Mirosław Luboń, Dyrektor Generalny PSSB.

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Trudna sztuka przywództwa

Trudna sztuka przywództwa

Przywództwo bywa uznawane za nadzwyczajny, rzadki talent, z którym po prostu trzeba się urodzić. Tymczasem prawda jest prozaiczna: przywództwo to złożona umiejętność, którą można budować - cierpliwie i z rozmysłem.

Czytaj więcej

Nie bój się błądzić

Nie bój się błądzić

Jeff Bezos osobiście wyjaśnia podstawowe zasady i filozofię tworzenia, budowania oraz przewodzenia takim firmom jak Amazon czy Blue Origin.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.