Jak mawiał niekwestionowany guru zarządzania, Peter F. Drucker, „Aby móc czymś zarządzać, trzeba to coś mierzyć” (What’s measured, gets managed), dlatego podstawą jakiegokolwiek modelu zarządzania efektywnością powinny być pomiary oraz ich analiza.

W poniższym artykule przedstawię, jak wykorzystać funkcjonalność arkusza MS Excel do zaprezentowania danych sprzedażowych w sposób przyjazny analizie. W toku procesu raportowego wykorzystamy narzędzie analizy danych – tabele przestawne.

Na początku jednak musimy pozyskać dane, które będziemy przetwarzać i analizować. Należy pamiętać, że – aby dane te mogły być przetwarzane wielowymiarowo – powinny mieć tzw. układ bazodanowy. Pod tym pojęciem rozumiem układ, w którym każde kolejne zdarzenie (transakcja) jest oddzielnym rekordem (wierszem), składającym się z danych opisowych oraz miar (wartości). W naszym hipotetycznym przykładzie wykorzystamy transakcje dokonywane przez poszczególnych handlowców w ramach województw. Każda transakcja opisana jest za pomocą wartości, marży oraz wyniku równego iloczynowi marży i wartości transakcji. Nie rozstrzygamy tutaj, czy są to usługi, produkty czy inne dobra podlegające obrotowi gospodarczemu.

Każda transakcja została zrealizowana w określonym terminie (kolumna H). Aby móc agregować dane w wymiarze czasowym, dodajemy kolumny obliczeniowe I i J – dane o roku i miesiącu zdarzenia. W tym celu wykorzystujemy prostą funkcję MS Excel, odpowiednio Rok i Miesiąc, które zwrócą nam numer roku i numer miesiąca.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Siedem podcastów, których szef sprzedaży powinien posłuchać

SS_47_74.jpg
  • Czym są podcasty?
  • Dlaczego warto słuchać ich na przykład zamiast zwykłego radia w samochodzie?
  • Gdzie szukać ciekawych podcastów i w jaki sposób można je odsłuchiwać?
Czytaj więcej

Kultura organizacyjna przewagą konkurencyjną przyszłości

SS_47_50.jpg
  • Jaki wpływ na wyniki firmy, w tym na sprzedaż, ma kultura organizacyjna?
  • Jakie mogą być skutki złej kultury organizacyjnej?
  • Jak wykorzystać kulturę organizacyjną firmy do budowania unikatowej przewagi konkurencyjnej?
Czytaj więcej

Jak sprzedawać złożone produkty przez sieć niezależnych partnerów?

SS_47_44.jpg
  • Jaki wpływ na wielkość sprzedaży produktu/usługi może mieć sprzedawca obsługujący klienta?
  • Jak działa model sprzedaży przez niezależnych dilerów i gdzie czyhają pułapki?
  • Co zrobić, aby dostawca produktu wykorzystał cały potencjał rynku?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama