Jak mawiał niekwestionowany guru zarządzania, Peter F. Drucker, „Aby móc czymś zarządzać, trzeba to coś mierzyć” (What’s measured, gets managed), dlatego podstawą jakiegokolwiek modelu zarządzania efektywnością powinny być pomiary oraz ich analiza.

W poniższym artykule przedstawię, jak wykorzystać funkcjonalność arkusza MS Excel do zaprezentowania danych sprzedażowych w sposób przyjazny analizie. W toku procesu raportowego wykorzystamy narzędzie analizy danych – tabele przestawne.

Na początku jednak musimy pozyskać dane, które będziemy przetwarzać i analizować. Należy pamiętać, że – aby dane te mogły być przetwarzane wielowymiarowo – powinny mieć tzw. układ bazodanowy. Pod tym pojęciem rozumiem układ, w którym każde kolejne zdarzenie (transakcja) jest oddzielnym rekordem (wierszem), składającym się z danych opisowych oraz miar (wartości). W naszym hipotetycznym przykładzie wykorzystamy transakcje dokonywane przez poszczególnych handlowców w ramach województw. Każda transakcja opisana jest za pomocą wartości, marży oraz wyniku równego iloczynowi marży i wartości transakcji. Nie rozstrzygamy tutaj, czy są to usługi, produkty czy inne dobra podlegające obrotowi gospodarczemu.

Każda transakcja została zrealizowana w określonym terminie (kolumna H). Aby móc agregować dane w wymiarze czasowym, dodajemy kolumny obliczeniowe I i J – dane o roku i miesiącu zdarzenia. W tym celu wykorzystujemy prostą funkcję MS Excel, odpowiednio Rok i Miesiąc, które zwrócą nam numer roku i numer miesiąca.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Biznes społecznie odpowiedzialny ‑ przykłady dobrych praktyk

SS_50_50.jpg
  • Czy działania CSR-owe muszą być skierowane na zewnątrz firmy?
  • W jakie działania warto zainwestować, by zadbać o pozytywny wizerunek firmy?
Czytaj więcej

Skuteczne zarządzanie wydajnością pracowników

SS_50_46.jpg
  • Jakie czynniki negatywnie wpływają na wydajność pracowników?
  • Z jakich etapów składa się cykl życia pracownika według Kena Blancharda?
  • Czym są rytmy zarządcze i dlaczego są istotne w zarządzaniu sprzedażą?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 50/2020

Analiza trendu i sezonowości sprzedaży przy użyciu MS Excel

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Do czego służy analiza trendu?
  • Jak zdefiniować prognozę na konkretną liczbę okresów w przód lub w tył?
  • Jak sprawdzić sezonowość konkretnego parametru?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama