Rozmowa z Adamem Matysiakiem, założycielem, CEO i turkusowym liderem software house’u HighSolutions

Jest Pan prezesem zarządu i CTO w firmie HighSolutions oraz bardzo zaangażowanym propagatorem turkusowego modelu organizacji. Co fascynuje Pana w tej teorii?

Najbardziej chyba to, jaki wpływ takie organizacje mają na polepszanie świata wokół nas. Nie mówię tu o walce ze zmianami klimatu (choć gdyby wszystkie firmy na świecie były turkusowe, prawdopodobnie nie mielibyśmy tego problemu), ale o zadowoleniu ludzi, poczuciu szczęścia i realizacji. To jest oczywiście rezultat tych wszystkich zmian.

Drugim bardzo ważnym dla mnie aspektem jest to, że takie organizacje wręcz wymuszają rozwój osobisty i interdyscyplinarność, podnosząc świadomość oraz odpowiedzialność za siebie i innych. Obecnie wciąż skupiamy się na kompetencjach twardych, często zapominając o tych miękkich.

Nie mogę też nie wspomnieć, że to olbrzymia satysfakcja prowadzić firmę, w której wszyscy są zaangażowani, zależy im na dobru przedsiębiorstwa i współpracowników oraz przychodzą do pracy uśmiechnięci. W zasadzie nie do pracy – do biura.

Według badań Instytutu Gallupa tylko 1/ pra­cowników jest pozytywnie zaangażowana w pracę, 1/2 jest to obojętne, a 1/ jest wręcz zdemotywowana. To tendencja światowa, nie tylko polska. Turkus jest jednym ze sposobów, żeby te proporcje zmienić. Wierzę, że w mojej firmie 100% osób angażuje się w pracę. Zresztą, nawet jeżeli ten odsetek byłby odrobinę mniejszy, to i tak jest to olbrzymi sukces.

Skąd pomysł na wdrożenie modelu turkusowego w firmie? Czy HighSolutions od początku było rozwijane jako organizacja turkusowa, czy wcześniej funkcjonowało jako zwyczajna firma?

Wszystko rozpoczęło się w połowie 2017 r., kiedy przeczytałem książkę Szef, który ma czas Andrzeja Jeznacha. Wtedy po raz pierwszy zetknąłem się z pojęciem turkusowych organizacji i uświadomiłem sobie, że ten styl jest mi bardzo bliski, wręcz podświadomy, a jednocześnie nie wiedziałem, że można tak pracować.

Myślę, że nasza firma już wcześniej miała wiele aspektów turkusowych, ale nie można nas było nazwać turkusową organizacją. Dzięki temu uniknęliśmy faktycznej transformacji – zamiast tego przeszliśmy spokojną ewolucję, mając zespół przygotowany do zmian.

A skąd pomysł? Kiedy dowiedziałem się, że tak można funkcjonować, to wiedziałem, że to jest droga, którą chciałbym, by HighSolutions podążało, i czułem, że zespół jest na tę podróż gotowy. Jak się okazało, miałem rację.

Co turkus oznacza w praktyce? Jaka jest struktura firmy? Jak wyglądają relacje pomiędzy Panem a pracownikami oraz pomiędzy poszczególnymi pracownikami?

Po pierwsze, nie używam słowa „pracownik” – wszyscy są dla mnie współpracownikami czy po prostu kolegami i koleżankami z pracy. Tak samo ja nie jestem nazywany szefem, ale liderem czy żartobliwie turkusowym prezesem.

Struktura firmy jest z jednej strony płaska – bez hierarchii, z drugiej są kręgi (które można nazwać działami), które mają lidera. Zarząd istnieje, ale odgrywa rolę głównie formalną i reprezentacyjną.

Te dwa aspekty wpływają na to, że wszyscy traktujemy się równo, ufając sobie nawzajem i szanując się, a jednocześnie lubimy się i potrafimy od siebie wymagać dobrej jakości pracy.

Turkus to też bycie sobą, czyli jeśli mam zły dzień, to nie muszę udawać, że jest super. Wiele badań, jak np. znany eksperyment z ciasteczkami Roya Baumeistera1, udowodniło, że w sytuacji, w której nie musimy się kontrolować (zakładanie maski profesjonalisty), nasza wydajność i możliwości rosną. Bycie sobą po prostu się opłaca!

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription

Also check

Open access no. 43/2019

Czego oczekują nabywcy i co zaniedbują dostawcy?

SS_43_50.jpg

Wywiad z Piotrem Bieniem z Infoteam Consulting Poland, Michałem Kotem z IQS oraz Michałem Skurowskim z Livespace. Firma konsultingowa Infoteam Consulting AG od ponad 30 lat bada wzajemne oczekiwania nabywców i dostawców na rynku sprzedaży B2B na całym świecie. Jesienią 2018 r. we współpracy z Wydawnictwem Explanator – wydawcą m.in. czasopisma „Szef Sprzedaży”, Livespace – producentem CRM-u nowej generacji oraz Grupą IQS oferującą profesjonalne badania rynkowe, opublikowała najnowszą edycja badań przeprowadzonych w Polsce.

Read more
Open access On-line only no. 42/2019

"Sprzedawanie to pomaganie"

IMG_0348.jpg
Rozmowa z Marcinem Grelą, organizatorem cyklicznych spotkań społeczności handlowców Sales Angels 
Read more

"Biznes to ludzie, dlatego najważniejsze jest to, co możemy dla nich zrobić"

SS_42_52.jpg
Rozmowa z Beatą Kubicius, menedżerem zarządzającym firmą szkoleniową.
Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama